De zwart-wit service van Optima Bank

0

Optima Bank werd failliet verklaard door de Gentse rechtbank van koophandel. De bank verloor eerst haar bank- en vervolgens ook haar verzekeringsvergunning. Toch verklaarde minister van Financiën van Overtveldt nog dat Optima alles zou kunnen terugbetalen.

De website De Rijkste Belgen beschrijft gedetailleerd hoe de bank het wel erg bont maakte met witwaspraktijken door Tak 23-verzekeringsproducten. Een anonieme bron doet het systeem uit de doeken:

“Mijnheer X heeft 500.000 euro zwart geld die hij graag als wit geld terug naar boven ziet komen. Hij schrijft de 500.000 euro over op de rekening van de verzekeringsmakelaar Optima. Die neemt een commissie van 3 procent en schuift het bedrag meestal door naar Lombard in Luxemburg, marktleider in de verzekeringsproducten Tak 23. Zoals de wet het voorschrijft belegt die het geld in aandelen en andere financiële producten. En dan is het wachten. 8 jaar lang wachten.”

Waarom 8 jaar wachten? De fiscus en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) kunnen in hun onderzoek naar fiscale fraude maar zeven jaar teruggaan. Na 8 jaar kon Optima het bedrag naar België repatriëren en opnieuw investeren in een aantal beleggingsproducten of vastgoed op naam van mijnheer X, waarmee het zwart geld werd witgewassen voor de fiscus.

Optima Bank, die de Cel voor Financiële Informatie moest inlichten als de herkomst van geld uit Luxemburg onzeker was, schond de wettelijke bepaling door te zwijgen.

BBI had weet van het systeem en viel in 2012 binnen bij Optima, maar de rechter verbood het gebruik van de in beslag genomen informatie omdat het vertrouwelijke info betrof die gedekt was door het beroepsgeheim. Nu de bank failliet verklaard werd en er een strafonderzoek loopt, kan de BBI de geldstromen binnen Optima alsnog identificeren.

Lees hier het volledige artikel op De Rijkste Belgen.

Opgemerkt

Apache Nieuws