In het verleden schreven redacteurs van Follow the Money redactionele pagina's van (commerciële) bijlagen voor andere uitgevers om geld in het laatje te brengen. Het maakte hen doodongelukkig om "zalvende praatjes te moeten tikken en verkopen om de schoorsteen te laten roken". Follow the Money wilde veel liever kritisch de macht bevragen in plaats van opdrachtgevers naar de mond te praten.
Daarom lieten ze hun hoernalistieke activiteiten een stille dood sterven en begonnen ze een eerlijk bedrag voor hun straffe journalistieke stukken te vragen. Een aanpak die loont, want het mediabedrijf staat er beter voor dan ooit. Nieuwe financiers met een groot hart voor de journalistiek vonden de weg naar Follow the Money, founding members en -friends hielpen hen bij de overstap naar het betaalmodel en de site kan ondertussen rekenen op zo'n 1.700 leden.
Follow the Money is niet alleen een collega-vriend van Apache, ergens lijken we ook erg op elkaar. We startten in het hetzelfde jaar, kampen met gelijkaardige problemen en koesteren dezelfde dromen. Omdat we ongetwijfeld nog veel van elkaar kunnen leren en ons regelmatig verdiepen in thema's en dossiers die groter zijn dan onze eigen landsgrenzen, willen we in de toekomst meer en nauwer samenwerken.
Meer informatie over deze samenwerking volgt later. Lees hier alvast de volledige column van hoofdredacteur Eric Smit op de site van Follow the Money.