

Borret heeft het onder meer over de heraanleg van de Scheldekaaien en de bouw van een extra parking onder de Handelsbeurs. "Vandaag, pal in het centrum een parking bouwen die alle autoverkeer tot daar trekt: dat is een anomalie in Europa. Dat doe je niet', zegt hij daarover.
Borret werd eerder dit jaar als stadsbouwmeester aan de kant geschoven door de bevoegde schepen Rob Van de Velde (N-VA). Vorige week weigerde het schepencollege nog een nieuwe stadsbouwmeester te benoemen omdat de jury na afloop van de procedure slechts een kandidaat overhield.
Intrigerend is ook de uitspraak van Borret over de omgang met projectontwikkelaars.
Ik had een professionele omgang met ontwikkelaars. Ik schuw ze ook niet, want zij maken de stad. Ik probeerde hen te betrekken, ze mee te krijgen, onder meer door te zorgen voor duidelijkheid, transparantie en zekerheid. Een ontwikkelaar heeft uiteraard graag een meevaller - tien verdiepingen extra mogen zetten, bijvoorbeeld. Maar tegelijk wil hij ook een vorm van zekerheid. Als die meevallers te volatiel zijn, kan hij immers geen behoorlijke financiële plannen maken. Als stadsbouwmeester heb ik zoveel mogelijk proberen te vermijden dat de verschillende stadsdiensten spraken als een soort veelkoppig monster. In mijn laatste periode als stadsbouwmeester kreeg ik de indruk dat dat niet meer lukte, omdat ontwikkelaars ook andere wegen bewandelden. Laten we zeggen dat het gevaar reëel is dat de transparantie verstoord wordt door courts circuits, shortcuts naar het kabinet.
Hier kan u het volledige interview lezen
Apache.be berichtte de voorbije maanden uitgebreid over stadsontwikkeling in Antwerpen.
Onder meer over de Handelsbeurs
Lees ook het interview waarin Rob Van de Velde zich verdedigt tegen onthullingen in een aantal dossiers zoals de Renaultgarage waarover we op Apache.be publiceerden