Een YouTube-kanaal voor onderzoeksjournalistiek

Charlotte Doolaege
apache

Het kanaal moet een knooppunt worden voor onderzoeksjournalistiek. Bedoeling is om de impact van de onderzoeken te verhogen via een laagdrempelig, innovatief en interactief platform. Michael Maness, vice-president voor media-innovatie en journalistiek bij de Knight Foundation, de sponsor van het project, zegt daarover:

This collaboration is poised to bring investigative reporting authoritatively onto the social web. We hope it will engage audiences and expand public appetite for visual storytelling.

De video’s die geüpload zullen worden zullen van verschillende bronnen afkomstig zijn, aldus het CIR:

  • Grote omroepen
  • Onafhankelijke producers
  • Non-profit en for-profitorganisaties
  • Nationale en internationale spelers in het medialandschap
  • Freelance videojournalisten en onafhankelijke filmmakers van over de hele wereld

De journalisten die meewerken aan het kanaal zullen speciaal bijgeschoold worden om de mogelijkheden die deze nieuwe manier van werken hen biedt optimaal te benutten.

Voor het project zal het CIR samenwerken met het Investigative News Network (INN), dat de belangen behartigt van ruim 60 non-profitredacties in de VS. Het INN moet ervoor zorgen dat het YouTube-kanaal een nieuw publiek aanboort en dat er genoeg geld binnenkomt om de onderneming financieel rendabel te maken. Robert J. Rosenthal is uitvoerend directeur bij CIR en is zeer enthousiast over de samenwerking en de mogelijkheden van het project:

One of the goals of this partnership will be to raise the profile and visibility of high-impact storytelling through video. We hope this initiative generates revenue that supports the work of nonprofit organizations and independent filmmakers everywhere. Collaborative efforts like this are no longer the future of journalism; they are today's reality.

Het YouTube-kanaal komt er in juli.

LEES OOK
Jan Walraven / 03-03-2016

Onderzoeksjournalistiek loont, maar krijgt ze ook wat terug?

Als onderzoeksjournalistiek de schatkist geld oplevert, zou een deel van die opbrengst terug in onderzoekjournalistiek geïnvesteerd moeten worden.
karimova-conference