Een alternatief businessmodel voor de media?

3 april 2012 Charlotte Doolaege
Naamloos
Naamloos

In tijden waarin journalisten door het brede publiek toch al vaak gewantrouwd worden, doet de populaire nieuwssite ‘Behdarei Haredim’ er een schepje bovenop. Journalisten en topmensen brachten geld in het laatje, onder meer door mensen te chanteren. Ze verzonnen verhalen die de reputatie van bekende mensen binnen de ultraorthodoxe gemeenschap ernstige schade konden toebrengen, en vroegen vervolgens grote sommen geld om ze niet te publiceren. Of ze vroegen geld om positieve verhalen te brengen, zoals in het geval van de Israëlische politieke partij United Torah Judaism. Die partij betaalde ‘Behdarei Haredim’ om uitsluitend positief te berichten.

Mizroch stelt het op zijn blog sarcastisch voor als het nieuwe businessmodel voor de media, de oplossing voor alle financiële problemen in de sector.

Forget old school journalism ethics; forget values such as the public’s right to know; the media as watchdog of democracy; and forget hard legwork reporting on important issues. Knowledge is power, and power can get you money, and more power.

 

LEES OOK
Jan Walraven / 03-01-2018

Facebook sluit Palestijnse accounts op vraag Israël en VS

Het sociale mediabedrijf geeft toe dat het accounts van Palestijnse en andere journalisten en activisten afsluit op vraag van Israëlische en Amerikaanse overheden.
protest in bilin 2015 jan walraven
Jan Walraven / 19-05-2017

"Als het van ons afhing, stuurden we alle Arabieren naar Brazilië"

Vijftig jaar na de Zesdaagse Oorlog maakt Israël de ministeriële archieven openbaar. Haaretz reconstrueert wat er achter de schermen gebeurde.
D685-097
Jan Walraven / 09-01-2017

'Netanyahu-schandaal legt corruptie Israëlische pers bloot'

Israëlisch premier Netanyahu wilde in ruil voor positieve berichtgeving over hem in de ene krant de circulatie van een concurrerende krant beperken.
netanyahu