De Brusselse horecapaus Frédéric Nicolay

Bram Souffreau
Frédéric Nicolay (Foto TV Brussel)
Frédéric Nicolay (Foto TV Brussel)

Nicolay bezit geen cafés en baat ze ook niet uit, maar hij is wél de drijvende kracht achter etablissmenten zoals Potemkine, Zebra, Café Belga, Bar du Matin. Hij reanimeerde als eerste het Sint-Goriksplein en sindsdien past hij elders in de stad dezelfde tacktiek toe: hippe cafés openen in achtergestelde wijken die op het punt staan open te bloeien. Veelal met succes.

TV Brussel probeert de magic touch van Nicolay in kaart te brengen. Blijkbaar gaat het vooral om de juiste connecties, dat netwerk efficiënt inzetten, makkelijk geld bij de bank loskrijgen en een gezond zakeninstinct. Dat laatste uit zich in de creatie van zijn eigen biermerk, Volga. Daarnaast richt hij zich ook steeds op dezelfde, trendy doelgroep. In televisieland zouden ze hen als de meerwaardezoeker omschrijven. Maar meestal zijn het cafégangers die niet uit de buurt komen, merkt een buurtbewoner van BarBeton in de reportage op.

LEES OOK
Steven Vanden Bussche / 15-06-2018

Brussel en transparantie, het blijft een moeilijke combinatie

Een jaar na Samusocial hielden maar drie Brusselse gemeenten volledig woord in hun belofte voor meer openheid over mandaten en vergoedingen.
pinata_1400x453
Jan Walraven / 26-01-2016

Een nieuw Fyra-debacle lijkt onvermijdelijk

Nu het onderzoek van de Nederlandse parlementaire onderzoekscommissie afgelopen is, maakt onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout voor Follow The Money de balans op. Hij wijst…
De Fyra net voor het station Brussel-Zuid. (Foto Smiley.toerist / Wikipedia)