WAUTERS Stef

0

Stef Wauters (geboren in 1967 in Geetbets) studeerde Romaanse en wijsbegeerte aan de KULeuven. Hij deed journalistieke ervaring op bij het Leuvense studentenblad Veto. Na zijn studies opteerde hij voor een stage bij de VRT. Zo kwam hij in 1993 terecht op de sportredactie. Kort daarop werd Wauters gelanceerd als nieuwslezer.

In 1995 verliet Wauters de openbare omroep en ging werken bij het sportkanaal Supersport van betaalzender FilmNet. Na het opdoeken van Supersport, twee jaar later, keerde hij terug naar de Reyerslaan, ditmaal als journalist op de tv-nieuwsredactie. Hij presenteerde Het journaal voor het eerst in 1999, als vervanger van Dirk Sterckx. Hij werd een van de populaire ankers van het VRT-nieuws.

In september 2003 werd Wauters ‘weggekocht’ door Klaus Van Isacker, toenmalig directeur informatie bij VTM. ‘Dit is not done’, reageerde een boze Tony Mary, toenmalig gedelegeerd bestuurder van de VRT. Het was de eerste keer in de Vlaamse mediageschiedenis dat een nieuwspresentator naar een concurrerende zender overstapte. Wauters had achter de schermen meegewerkt aan de vernieuwing van het VRT-nieuws en maakte deel uit van de strategische cel van de nieuwsdienst. De openbare omroep zag hem met spijt vertrekken naar de concurrentie met zijn ‘koffer vol belangrijke bedrijfsinformatie’. Het vertrek van Wauters veroorzaakte ook een revolte binnen de VRT-redactie, vooral onder impuls van Siegfried Bracke. Naar aanleiding van de affaire-Wauters stelde Jan Ouvry, adjunct-hoofdredacteur van de VRT, zijn mandaat ter beschikking en verloor Leo De Bock zijn positie als hoofdredacteur.

Bij de commerciële zender werd Wauters meteen gebombardeerd tot hoofdredacteur van Het nieuws én nieuwsanker, naast Dany Verstraeten. Ook die combinatie was een primeur. Enkele maanden later maakte ook Eric Goens de overstap van VRT naar VTM en werden Wauters en Goens samen cohoofdredacteurs van het VTM-nieuws. ‘Ik ben iemand die wordt aangetrokken door avontuur’, motiveerde Wauters destjjds zijn transfer.

Quote: ‘De kijker moet niet het gevoel krijgen dat het land naar de kloten gaat.’ (bron: Gazet van Antwerpen, 17 juni 2005)

Quote: ‘Neerkijken op VTM-journalisten hoort bij de marketing van de VRT.’ (bron: Gazet van Antwerpen, 4 maart 2005)