Marketingafdeling zet druk op redactie Het Nieuwsblad

3

Zomerfestivals en mediapartners. Het luistert nauw. Apache kon interne mails van Het Nieuwsblad inkijken. Daaruit blijkt dat de waterdichte beschotten tussen marketing en redactie plaats hebben gemaakt voor de gebiedende wijs vanuit de marketingafdeling. “De volgende festivals sponsoren wij en kunnen dan ook op ruime aandacht rekenen op de regiobladzijden.” Hoofdredacteur Geert Dewaele nuanceert.

Voor kranten zijn deals met muziekfestivals big business (Foto wfuv)

Voor kranten zijn deals met muziekfestivals big business (Foto wfuv)

Leest u in de krant wel eens iets negatief over pakweg Werchter, Pukkelpop of Marktrock? De kans is klein. Zelfs kranten die geen sponsor zijn van de grote festivals sidderen en beven bij de gedachte dat er op hun pagina’s een valse noot zou weerklinken. Je weet immers maar nooit dat een festivalorganisator het jaar nadien toch met jou in zee wil.

Heel gevoelig

Waar wel deals bestaan tussen kranten en festivals grijpen die ook in op de redactionele inhoud. Intern mailverkeer binnen Het Nieuwsblad geeft aan hoe commerciële diensten zonder al te veel scrupules druk op hun redacties uitoefenen. In de onderstaande mails zijn de namen van de auteurs bewust weggelaten. Het gaat er niet om wie dit soort mails stuurt, wel dat ze worden verstuurd.

Vorige week vrijdag 6 mei vertrok er om 13u08 een mailtje vanuit de afdeling Sponsoring & Events van Het Nieuwsblad naar de redactie van de krant. De inhoud laat weinig aan de verbeelding over.

Dag allemaal, Dit jaar zijn we opnieuw partner bij een aantal zomerfestivals. Houden jullie hun berichten mee in het oog? En kunnen deze zo goed mogelijk meegenomen worden op onze NB-site nationaal, regio, facebook zomerfestival-pagina,…. De organisatoren zijn er heel gevoelig voor 🙂 Ik zal de organisatoren jullie mailadres ook nog eens opgeven zodat ze zelf ook hun nieuwtjes rechtstreeks naar jullie kunnen sturen. Palm Parkies-concerten: juli en augustus,http://www.parkies.net/ (verschillende locaties), Cactus Festival: 8 tem 10/07, Rock Zottegem 8 tem 10/07, Gentse Feesten 16 tem 25/07 (partner van St-Baafs, St-Jacobs, Boomtown, Laurentplein), Suikerrock 28 tem 31/07, Dranouter 4 tem 7/08, Lokerse Feesten 29/07 tem 07/08, Feest in het Park 11 tem 14/08, Crammerock 2 tem 3/09, Pukemarock 17 tem 19/09 Groeten en alvast dikke merci

Het quasi luchtige toontje wijst erop dat de auteur zich nauwelijks bewust lijkt van het feit dat er wordt gevraagd om de inhoud van de krant af te stemmen op wat de reclamepartners vragen.

Stevig op door

Minstens één regiochef van Het Nieuwsblad forward de mail van de marketingafdeling vervolgens naar de freelance medewerkers van de krant. Op maandag 9 mei, om 12u06 vinden ze in hun mailbox een berichtje met onderstaande tekst.

De volgende festivals sponsoren wij en kunnen dan ook op ruime aandacht rekenen op de regiobladzijden. Festival X vindt plaats in …, Festival Y is in … Daar gaan we zeer stevig op door! Met vriendelijke groeten,

Hoofdredacteur Geert Dewaele maakt er geen geheim van dat hij niet blij is met dit soort interne mails. “Vooral de mededeling dat de organisatoren heel gevoelig zijn voor een uitgebreide berichtgeving stoort me. Maar het is natuurlijk niet zo dat we ook automatisch doen wat de marketingafdeling ons vraagt. Het is een vraag, geen opdracht. De marketingafdeling zal en kan ons nooit verplichten om over dingen te schrijven.”

Toch geeft Geert Dewaele toe dat er geen volledige scheidingslijn bestaat tussen marketing en redactie. “Alleen is de richting eerder omgekeerd. We kijken wat we redactioneel interessant vinden en wat onze lezers belangrijk vinden. Dat profiel bepaalt wat we sponsoren. Meestal toch. Dat we er vervolgens ook uitgebreid over berichten is de logica zelve.”