Dinsdagavond debatteerden mediaminister Ingrid Lieten, gedelegeerd bestuurder van de VRT Sandra De Preter, NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch en De Persgroep-CEO Christian Van Thillo over de herschikkingen in het Vlaamse televisielandschap. Afgaand op het verslag in De Morgen daarover zat er maar een man aan tafel. Iemand die vrijdagochtend mits een groot interview alweer prominent naast de croissants van de lezers van De Morgen lag.

Een debat over de veranderende mediawereld in Vlaanderen. Afgaand op het verslag in De Morgen zat er maar een persoon aan tafel: Christian Van Thillo
In Kobbegem, het hoofdkwartier van De Persgroep, staan de zenuwen al enkele maanden gespannen. De mededeling dat Woestijnvisbaas Wouter Vandenhaute zijn oog had laten vallen op de SBS-zenders VT4 en Vijftv, zorgde er voor een flinke schok. Toen twee weken terug bekend raakte dat Vandenhaute zijn slag ook nog eens thuis had gehaald en in zijn kielzog ook Sanoma en Corelio meebracht, was het hek helemaal van de dam.
Alle hens aan dek
In de allerhoogste regionen van De Persgroep wordt ernstig rekening gehouden met de mogelijkheid dat de eigen zenders VTM en 2B, samen met de bijhorende advertentieopbrengsten door Woestijnvis van het kastje naar de muur zullen worden gespeeld.
Dat het alle hens aan dek is, blijkt uit de berichtgeving over de hele zaak in De Morgen, een krant uitgegeven door De Persgroep. In het verslag over het televisiedebat wordt niet eens moeite gedaan om te verhullen dat de krant zich kritiekloos voor de eigen grote baas legt.
De geïnteresseerde lezer verneemt al in de titel dat “het crossmediaal verhaal een fabeltje is”. Voor alle duidelijkheid: het crossmediaal verhaal van Woestijnvis. In de boventitel staat dan weer dat de CEO van De Persgroep “de voordelen van overname VT4 en Vijftv voor concurrentie van tafel veegt”. In de intro vernemen we dat Christian Van Thillo “geen blad voor de mond nam”. En ook in het artikel zelf is het doorlopend Christian Van Thillo die “laat weten” of “duidelijk maakt”. Van wat de andere deelnemers aan het debat te vertellen hadden, is er letterlijk geen spoor te bekennen.
Media.com
Vorige week, naar aanleiding van het ontslag van VTM-nieuwsbaas Eric Goens, gingen de kranten van De Persgroep ook al ver in het verbloemen van de ware toedracht van dat ontslag.
Voor wie de visie van Christian Van Thillo nog niet zou kennen, was er vrijdag ook nog een groot interview met Christian Van Thillo in de mediabijlage van De Morgen, Media.com. Daarin laat de CEO van De Persgroep zijn licht schijnen over het veranderende medialandschap.
Gelukkig had Christian Van Thillo deze week ook nog goed nieuws. Een geluk bij een ongeluk zeg maar: De Persgroep draaide het voorbije jaar een omzet van net geen miljard euro. Alle kleine beetjes kunnen daarbij helpen.
Krijgen jullie daar die subsidies van Lieten voor? Om DM kwalijk te nemen dat ze een interview met CVT plaatsen? Dat gebeurt toch jaarlijks als de persgroep haar cijfers bekend maakt. Ook DS had zo’n interview met CVT en dat was trouwens even slap als dat in de DM. En dat ze in hun stukje over het mediadebat focusten op CVT was omdat alleen CVT indruk maakte en de anderen niet. En om dat te vinden moet je niet bij DM werken. Check de tweets over dat debat maar eens. Conclusie: *nvdr heeft al zinnigere observaties gemaakt en DM is inderdaad een flutgazet maar dan vooral omdat ze slecht is geschreven, vol fouten staat en de pretentie heeft zich kwaliteit te noemen.
@Frank Willemse
Het interview met cvt ging niet over de jaarcijfers. Het was ‘cvt die het vertekende medialandschap analyseert’. Net zoals de dag ervoor in het artikel. Misschien maakte cvt het meeste indruk in het debat, maar hij speelde niet, zoals uit het verslag blijkt, alleen. Er zat geen greintje kritische zin in dat verslag. Nvdr krijgt subsidies, 20.000 euro om precies te zijn, om duidelijk te maken waarom dat zo is. Je kan het vanzelfsprekend oneens zijn met die analyse. En om nog even de puntjes op de i te zetten wat die subsidie betreft. Om te beginnen is het een peulschil, vergeleken met de meer dan 300 miljoen euro directe en indirecte perssteun die naar de reguliere pers stroomt. Zaken zoals ‘overheidscommunicatie’ en ‘directe perssteun’ waar geen enkel criterium tegenover staat (laat staan kwaliteitscriteria) krijgt Apache niet, net zomin als De Wereld Morgen. In tegenstelling tot de reguliere media communiceert Apache wel over die subsidie. Er staan, ook al in contrast tot de mediasteun aan de reguliere pers, zowaar zelfs uitgesproken doelstellingen tegenover. Halen we die niet, dan kunnen we de subsidie vergeten. In ruil voor de 20.000 euro moet Apache hetvolgende doen: 250 artikels schrijven, 10 dossiers schrijven, een academisch commissie samenstellen die mee waakt over de kwaliteit, een les, inclusief didactisch materiaal over mediageletterdheid samenstellen voor de hoogste graad van het secundair onderwijs en een studiedagen organiseren. Ik weet best dat de reguliere media daar graag een ander beeld over ophangt. Dat is haar goed recht, maar ook redelijk flauw.
Laat weten waar die studiedag is als ’t zo ver is.
*Omzet van de Persgroep stijgt. Tja, dat is ook logisch als je de helft van de krantenmarkt in Nederland opkoopt. Maar omzet is echter geen winst. En winst is uiteindelijk hetgeen wat het meeste telt.
*Van Thillo heeft met zijn Persgroep een ferme dreun gekregen doordat de Nederlandse SBS zenders in handen zijn gekomen van Sanoma. Maar daar stopt het niet mee. Met de komst van de Vijver is het TV-monopolie van VTM ook voorbij. Het ging al bergaf met de bompazender aan de Medialaan, maar ’t zal nu nog veel meer bergaf gaan, vooral inzake reclame. Want als we eerlijk zijn. Wie heeft VTM groot gebracht? Mike & Guido en Van Liefferinge. Daarna is Van Thillo gekomen om het boeltje uit te melken en het product is tot op heden wat het is. De MC Donalds van de TV-zenders. Niet slecht qua product, maar als je er teveel van consumeert krijg je diarree.
*Vt4 en Vijf TV zullen zeker sterker worden. Niet zozeer vanwege Woestijnvis, want die zullen hun content naar de reclamemarkt moeten aanpassen, maar omwille van de macht die Corelio en Sanoma hebben. Crossmediaal mag je dit niet onderschatten. Van Thillo heeft het steeds over multimediaal, maar dat is dikke zever. Crossmediaal is ook belangrijk. En zeker voor een nieuwe alliantie.
*VMMa zal kloppen krijgen dat is zeker. Hoe zwaar? Dat wordt nog even afwachten. Maar dat er inkomsten aan de Medialaan zullen verhuizen spreekt voor zich. Het kan ook voor Humo dat de laatste jaren van zijn pluimen verloor ook een boost betekenen, want verandering van spijs doet eten. Dag Allemaal daarentegen was top ten tijde van Van Liefferinge, maar is de laatste jaren naar analogie een leeggemolken koe. Wat daar nog in verschijnt is van een niveau familie Flodder. De meesten kopen het nog als TV-boekske, maar ook dat is de verwezenlijking van de oprichters van Dag Allemaal en niet van Van Thillo.
*Ik kan alleen maar vaststellen dat Van Thillo veel pluimen op zijn hoed gestoken krijgt, maar dat die man eigenlijk alleen maar voort teert op de verwezenlijkingen van een ander. Wel integendeel, het succes van zijn producten wordt niet groter maar stabiliseert of verwatert (cf VTM). Om het dan nog maar niet over de kwaliteit van het product te hebben. Want laten we eerlijk zijn. Het publiek dat tegenwoordig Dag Allemaal consumeert of VTM elke dag kijkt dat wil je toch écht niet als schoonfamilie.
*Laten we ook niet vergeten dat kranten in België voor 350 miljoen euro van belastinggeld voorzien worden. Dus laten we nu eens even ophouden met spreken over “successen”. Makkelijk als je het op de kap van de arme belastingbetaler doet.
*Feit is dat Van Thillo dit jaar een nog veel grotere nederlaag leed. Cassatie heeft hem namelijk voor miljoenen doen betalen aan Van Liefferinge. En normaliter mag Van Thillo straks 10 miljoen euro betalen. En dat wegens pure diefstal van de rechten van een ander. (O.a. Dag Allemaal) Het stootte me dan ook redelijk voor de borst dat Van Thillo daar als de ideale schoonzoon aan tafel zat bij Phara terwijl dat in mijn ogen gewoon “een ordinaire gangster” is die over lijken gaat. Maar zo kom je er wel veel tegen in het zakenleven. Vandaar de gouden tip die ik altijd aan iedereen mee geef: “Vertrouw niemand”.
*Ook de radiotak van de Persgroep is een lachtertje om niet te spreken van een compleet miskleun. In Nederland zetten ze geen voet aan de grond met het beste frequentiepakket van de private landelijken. En Q doet het gezien de mogelijkheden in Vlaanderen ook ronduit slecht. Tot zover de “mediakennis” van Dhr Van Thillo. Deze is gewoon nihil. Maar dat is in het leven niet altijd belangrijk. Belangrijk is soms hoe je anderen in de zak kunt zetten, hoe je de belastingbetaler het geld uit de zakken kunt kloppen, hoe je politiek aan licenties kunt komen, hoe je je markt politiek kunt laten afschermen van concurrentie, …
Criminaliteit loont in België. En zeker voor gangsters. Maar of dat oneindig is … daar ben ik niet zo van overtuigd.
Het ontslag van Goens is het mooiste bewijs dat ze er bij de VMMa niet op gerust zijn. De man had het aangedurfd (jaja!) om te praten met de voor de Medialaan vijand n°1 Wouter VDH. De Osama Bin Laden van Zaventem. Il faut le faire! In tegenstelling tot vroeger wanneer iemand bij VTM ontslagen werd, gingen beide partijen dit keer niet in “vriendschap” uit mekaar. Meer nog, met slaande deuren. Dit duidt niet alleen op een ontzettende zenuwachtigheid aan de Medialaan, maar ook op een soort van stalinistisch statement. “Wie met de vijand spreekt, kan beschikken”. Vraag me af of dit inzake arbeidsrecht allemaal zo wettelijk is. Don’t think so. Maar te zien aan de ontslagen bij de VMMa van de voorbije jaren zijn ze daar nogal redelijk creatief. 2 jaar vooruitbetalen en voor de rest mondje dicht. Het moet momenteel ongetwijfeld “leuk” zijn om werken aan de Medialaan. Eén of andere controleur die over je schouder mee kijkt om te zien of je alles volgens het boekje doet. Het was dan ook geen verrassing dat VDH niet op het debat aanwezig was. Die zal het ontslag van Goens nog niet vergeten zijn.
Al 15 jaar, dus ook nog toen ik uitgever was van Dag Allemaal, vraag ik bij De Morgen die constant leugens, roddels , verzinsels en lasterlijke aanvallen op mij publiceerde, een interview aan om ook eens mijn verhaal te vertellen. Ik heb nooit dat genoegen mogen smaken. Dat zegt genoeg. In de jaren 90 heeft de redactie van Dag Allemaal meermaals om interviews gevraagd aan VTM-directeur Eric Claeys en nieuwsdirecteur Klaus Van Isacker maar we werden telkens brutaal wandelen gestuurd. Ook dat spreekt boekdelen.
En als Frank Willemse wil vernemen hoe het Van Thillo-systeem écht werkt – wat hij eigenlijk wel weet wat zijn pleidooi voor zijn broodheer des te pijnlijker maakt – kan hij bij mij het hele dossier inkijken over de schandelijke
wijze waarop Christian Van Thillo zijn partnership met mij middels machtsmisbruik op eenzijdige wijze heeft verbroken om zo beslag te leggen om mijn geestelijke en financiële rechten waarvoor ik bijna 30 jaar lang
dag en nacht heb gewerkt en waaraan ik alles heb opgeofferd. Of er mijn boek “Glamour en glitter, geld en macht” nog eens op naslaan.
Hoe Christian Van Thillo ook zijn best doet om zich als een uitgever voor te doen, hij is een platte commerçant en een bankier voor wie alleen de “maximalisatie van de winst absolute prioriteit is”, zoals hij schreef in diverse beleidsnota’s toen ik nog met hem samenwerkte.
bankiers voor wie alleen de
@guido: moge het een troost zijn, ik verdedig jou en je verdiensten ook altijd als je op een of andere manier – ook door CVT – wordt aangevallen. zelfs al ben je mijn broodheer niet meer 🙂
@tom: het was wat goedkoop van mij om het over die subsidies te hebben maar het is ook goedkoop allerlei manoeuvres te insinueren als een krant haar eigenaar opvoert en het resultaat slap is wegens onkunde. de bedoeling van *nvdr is toch aantonen waar je ‘verkochte boel’ leest, niet welke stukken op niks trekken.
Het een sluit het ander toch niet uit?
Frank, als dat zo is wat ik waardeer, moeten we eens dringend klappen. Mijn email gvanliefferinge@yahoo.fr
@Tom: nog op zoek naar een verdienmodel? Probeer ’s een datingsite. Dan weten Guido en Frank waar naartoe.
“Probeer ‘s een datingsite”
Ik zag deze morgen op de frontpage een advertentie :”Op zoek naar alleenstaande vrouwen”. Bij deze is u verzoek blijkbaar ingewilligd.