

In Kobbegem, het hoofdkwartier van De Persgroep, staan de zenuwen al enkele maanden gespannen. De mededeling dat Woestijnvisbaas Wouter Vandenhaute zijn oog had laten vallen op de SBS-zenders VT4 en Vijftv, zorgde er voor een flinke schok. Toen twee weken terug bekend raakte dat Vandenhaute zijn slag ook nog eens thuis had gehaald en in zijn kielzog ook Sanoma en Corelio meebracht, was het hek helemaal van de dam.
Alle hens aan dek
In de allerhoogste regionen van De Persgroep wordt ernstig rekening gehouden met de mogelijkheid dat de eigen zenders VTM en 2B, samen met de bijhorende advertentieopbrengsten door Woestijnvis van het kastje naar de muur zullen worden gespeeld.
Dat het alle hens aan dek is, blijkt uit de berichtgeving over de hele zaak in De Morgen, een krant uitgegeven door De Persgroep. In het verslag over het televisiedebat wordt niet eens moeite gedaan om te verhullen dat de krant zich kritiekloos voor de eigen grote baas legt.
De geïnteresseerde lezer verneemt al in de titel dat "het crossmediaal verhaal een fabeltje is". Voor alle duidelijkheid: het crossmediaal verhaal van Woestijnvis. In de boventitel staat dan weer dat de CEO van De Persgroep "de voordelen van overname VT4 en Vijftv voor concurrentie van tafel veegt". In de intro vernemen we dat Christian Van Thillo "geen blad voor de mond nam". En ook in het artikel zelf is het doorlopend Christian Van Thillo die "laat weten" of "duidelijk maakt". Van wat de andere deelnemers aan het debat te vertellen hadden, is er letterlijk geen spoor te bekennen.
Media.com
Vorige week, naar aanleiding van het ontslag van VTM-nieuwsbaas Eric Goens, gingen de kranten van De Persgroep ook al ver in het verbloemen van de ware toedracht van dat ontslag.
Voor wie de visie van Christian Van Thillo nog niet zou kennen, was er vrijdag ook nog een groot interview met Christian Van Thillo in de mediabijlage van De Morgen, Media.com. Daarin laat de CEO van De Persgroep zijn licht schijnen over het veranderende medialandschap.
Gelukkig had Christian Van Thillo deze week ook nog goed nieuws. Een geluk bij een ongeluk zeg maar: De Persgroep draaide het voorbije jaar een omzet van net geen miljard euro. Alle kleine beetjes kunnen daarbij helpen.