Rond half acht eergisterenochtend raakt een vrachtwagenchauffeur de controle over het stuur kwijt op de N446 in Waasmunster. Daarbij botst hij met een personenwagen. De chauffeur daarvan overlijdt later aan zijn verwondingen. Oorzaak van het ongeval? Een put in de weg.
Onder het artikel dat over het ongeval bericht, staat een advertentie van energieleverancier Nuon. Daar prijkt een kloon van Superman met als bijschrift: ‘Vraag ‘m niet om een inslaande komeet te verbrijzelen’. Of de put in de N446 veroorzaakt werd door een komeet valt te betwijfelen, maar het kost de lezer weinig moeite om artikel en advertentie met elkaar te verbinden.
Het euvel had simpel verholpen kunnen worden door de advertentie of het artikel te verplaatsen. In De Standaard bijvoorbeeld lezen we de berichtgeving over het ongeval op pagina 4, de komeetadvertentie volgt pas op pagina 7.
Schering en inslag
Het gebeurt wel vaker dat advertenties en artikels botsen. Vooral online zijn ongelukkig geplaatste advertenties schering en inslag. Advertentieprogramma’s zoals Google AdSense baseren de keuze van de advertenties net op de inhoud van artikels, wat het toeval vaak een handje helpt. Op diverse websites zijn honderden voorbeelden te vinden van onbedoeld grappige combinaties.
Niet alle lezers zien daar de humor van in. En ook adverteerders lachen vaak groen omdat het de effectiviteit van hun campagne keldert. Vlaamse krantenredacties houden daar in bepaalde gevallen ook rekening mee. Zo zal je zelden advertenties voor auto’s naast artikels over weekendongevallen zien.
Onaanvaardbare inhoud
Sommige adverteerders gaan een stapje verder en werken zelfs expliciete regels uit die bepalen naast welke inhoud hun advertentie mag verschijnen. Autobouwer General Motors, bijvoorbeeld, verklaarde niet te adverteren in TV-programma’s die de wreedheden in Irak tonen.
Ook oliegigant BP en zakenbank Morgan Stanley vaardigden richtlijnen uit waarin staat dat ze hun advertenties terugtrekken uit elke publicatie die ‘onaanvaardbare’ inhoud bevat. Volgens het rapport Fear & Favor van de Amerikaanse mediawaakhond Fair vraagt het oliebedrijf op voorhand gewaarschuwd te worden bij elk artikel dat over het bedrijf of over een concurrent verschijnt. Voor alle duidelijkheid: de richtlijn dateert van 2005 en dus van voor de olieramp in de Golf van Mexico.
In de onbedoelde link tussen het artikel en de advertentie in De Morgen schuilt dan ook een lichtpuntje. Het toont aan dat artikel en advertentie onafhankelijk van elkaar geplaatst zijn. Zoals het hoort.