Revolutie bij onze kwaliteitskranten

3 februari 2011 Tom Cochez
DM brengt een special van acht pagina's over de Arabische Revolutie
DM brengt een special van acht pagina's over de Arabische Revolutie
DS brengt een interview met Mohamed ElBaradei
De Standaard brengt een interview met Mohamed ElBaradei
DM brengt een special van acht pagina's over de Arabische Revolutie
De Morgen brengt acht pagina's over de Arabische Revolutie

Al de hele week lang tonen De Standaard en De Morgen waarom ze zich nog steeds onderscheiden van populaire kranten zoals Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws of Gazet van Antwerpen. Met hun berichtgeving over Egypte, en bij uitbreiding de spanningen in het Arabische deel van de wereld, doen ze nauwelijks onder voor gereputeerde buitenlandse kwalititeitskranten. Terwijl de populaire bladen zich zowat blind staren op spanningen tussen Belgische touroperators, hielden De Morgen en De Standaard de vinger aan de pols. Inhoudelijk zat het allemaal meer dan snor en ook de opiniestukken waren divers en verrijkend.

Stevig journalistiek werk

Vandaag brengt De Morgen een bijlage van acht pagina’s over de 'Arabische Revolutie'. Mooi uitgebalanceerd, stevig journalistiek werk. Wie wil weten wat er echt aan de hand is, wordt op zijn wenken bediend. Ook De Standaard brengt de Egyptische revolutie uitgebreid in woord en beeld. Als kers op de taart brengt die krant ook nog een interview met de man waar de hele wereld met stijgende verwachtingen naar kijkt, Mohamed ElBaradei. De advertentie die nu al twee dagen lang pagina één ontsiert buiten beschouwing gelaten, is het moeilijk iets af te dingen op de inspanningen die de krant zich getroost om haar lezers te informeren over de omwentelingen in de Arabische wereld.

Het is niet echt nieuw: telkens er echt iets gebeurt dat de wereld schokt, staan onze kwaliteitskranten op scherp. Of het nu gaat om Pim Fortuyn die wordt neergeschoten, de terreuraanslagen van 9/11, de verkiezing van Barack Obama of verkiezingen in eigen land, telkens weer tonen onze kranten op zo’n momenten wat ze in hun mars hebben. De journalistieke drive zindert dan door de redactielokalen. Er is opwinding, spanning, nieuwsgierigheid en dat wordt allemaal naadloos omgezet in berichtgeving die er echt toe doet. Op zo’n dagen hoeft niemand zich te bekreunen om een wedstrijdverslagje van De Allerslimste Mens of een leuk nieuwtje over een of ander neponderzoek. De focus ligt die dagen waar hij hoort te liggen.

Commerciële belangen

Zou het toeval zijn dat net op die dagen journalistieke en commerciële belangen perfect in elkaars verlengde liggen? Hoe beter en uitgebreider het journalistieke werk, hoe beter de kranten verkopen. Iedereen wil immers weten wat er precies gebeurt en op het spel staat in Egypte.

Misschien geldt die stelling ook wel op dagen waarop er geen Egyptische revolutie uitbreekt of geen Tsunami over het strand rolt. Uitgevers lijken ervan overtuigd dat al die andere dagen vooral een gratis boek of een CD het verschil moet maken. Of wat veredelde copywriting. Misschien hebben ze het verkeerd voor. Misschien moeten ze journalisten opnieuw meer laten doen waar ze goed in zijn. Het klinkt als de logica der dingen en als het gebeurt, dan geeft het vuurwerk.

LEES OOK