Wat geschiedenis

In het voorjaar van 2009 staken enkele journalisten de koppen bij elkaar. Onder meer Georges Timmerman, Tom Cochez, Bram Souffreau en Jan Vangrinsven stortten zich in een nieuw avontuur omdat ze merkten dat er nood was aan degelijke, ongebonden en diepgaande journalistiek die de enorme mogelijkheden van het internet kon benutten.

Op 14 oktober 2009 zag De Werktitel het levenslicht als de eerste professionele Vlaamse blog geschreven door beroepsjournalisten. Geleidelijk aan – en met steun van honderden sympathisanten – groeide de blog uit tot een volwaardige nieuwssite met een focus op onderzoeksjournalistiek.

De redactie doopte op 24 februari 2010 De Werktitel om tot Apache. Met die nieuwe merknaam benadrukten de oprichters de wil om met het initiatief door te gaan en het geheel op een meer professionele leest te schoeien. Op 5 juli van dat jaar werd een vzw opgericht om de werking te ondersteunen. De oprichting van vzw De Werktitel belichaamt voornamelijk onze duurzame aanpak en het feit dat we niet uit zijn op winstmaximalisatie.

Coöperatie en abonnementen

Op 14 december 2011 werd een coöperatieve vennootschap opgericht om de achterliggende structuur van Apache te garanderen. Interactie met de lezers was vanaf dag één belangrijk. En dus zochten we naar een duurzaam verdienmodel om de lezers en de medewerkers ook in het zakelijke verhaal te betrekken. Dat kwam tot stand met de oprichting van cvba De Werktitel.

Sinds begin 2012 is Apache gedeeltelijk betalend. De abonnees en aandeelhouders geven onze advertentievrije nieuwssite de nodige zuurstof om te blijven ademen. De lezers vormen een snelgroeiende community en bouwen zo mee aan dit unieke en noodzakelijke project.

Maar we deinzen bij Apache niet terug voor vooruitgang en houden technologische innovaties nauwlettend in de gaten. Onze website telt elke maand gemiddeld 40.000 lezers. Apache heeft momenteel zo’n 15.000 likes op Facebook, meer dan 10.000 followers op Twitter en ruim 6.000 abonnees op de nieuwsbrief.

Vernieuwen, verjongen, verbreden

Eind 2015 kreeg de website een facelift en werd het team van Apache uitgebreid met een full time redactiecoördinator en een marketeer. Apache wil vernieuwen, verjongen en verbreden. Maar we willen vooral blijven schrijven wat politici niet willen lezen, wat kranten niet mogen schrijven en wat iedereen zou moeten weten. Inhoud heerst.