Met de verklaring dat hij door de legerleiding bedrogen werd, ging de defensieminister aanvankelijk met 'afterburner' van de grond. Enkele dagen leek hij in de lucht te hangen. Maar dat is nu een 'touch and go' geworden: “We moeten durven doorgaan met de beslissing die we genomen hebben” (Radio 1, 19 april).
Bedrogen?
Tijdens zijn verhoor was kolonel Decrop duidelijk. In zijn inleiding zei de luitenant-kolonel dat hij zijn bazen drie keer op de hoogte bracht. Een eerste keer in mei 2016, na een internationale meeting van Lockheed Martin en andere F-16-landen.
"Daaruit bleek dat we minstens 1.500 uren langer kunnen vliegen met onze F-16's zonder wijzigingen", zei Decrop.
In april 2017 kwamen er weer berekeningen uit, met dezelfde uitkomst, en seinde de kolonel opnieuw de hogere echelons in. Bij zijn overstap in april 2017 naar een andere dienst trok hij een derde keer aan de alarmbel.
"Als we de F-16's langer in de lucht houden, kunnen we 900 miljoen euro in zes jaar besparen", zei hij. "Laat ons over enkele jaren een betere beslissing nemen.” (De Morgen, 19 april 2018). Dat deze, toch wel interessante informatie, nooit tot bij de minister geraakte is niet betwist: bedrogen.
Acrobatie
Blijkbaar kennen ze bij de NV-A hun catechismus niet meer: “Eer de haan tweemaal zal gekraaid hebben, zult ge mij driemaal belogen hebben”. Dat het de minister tot driemaal toe gebeurde, is voor hem geen punt meer.
Vraag is welke 'collateral dammage' daardoor werd aangericht: de minister werd bedrogen, het parlement werd bedrogen en de burger werd bedrogen
AVV-VVK, of "Alles Voor Vlaanderen, Vlaanderen Voor Kristus", het in het eerste nummer van het tijdschrift De Student door de seminarist Frans Drijvers in 1881 gesigneerde en op het monument in Diksmuide aangebrachte symbool, werd nog voor de komst van de heer De Wever in de koelkast gestopt.
De nieuwkomer Vandeput heeft nu moeten ondervinden dat je als toppoliticus, hoog in de lucht, veel wind kan vangen: politiek is als een 'dog fight' (an aerial battle between fighter aircraft ) en daarbij telt enkel wie wint. Vraag is echter welke 'collateral dammage' daardoor werd aangericht: de minister werd bedrogen, het parlement werd bedrogen en de burger werd bedrogen.
Bedriegen mag
Door het debat af te leiden naar een andere en weliswaar erg belangrijke vraag, of wij met de F-16 nog verder kunnen, werd de vraag of bedriegen mag afgeschoten.
Mag een minister zich laten bedriegen en vervolgens doen of er niets is gebeurd? Wat is nog zijn geloofwaardigheid in het verdere debat over de aankoop van de eeuw? Wat is nog zijn gezag tegenover de legerleiding? Vooreerst met de broek op de enkels en dan aan de bretellen getrokken om deze weer op een fatsoenlijke plaats te krijgen.
Als bedriegen mag, zijn wij er nog lang niet uit. Want er moet nog uitgemaakt worden wat de beste koop is. Nu weet iedereen dat, sinds de heer De Crem defensieminister was, de grootste kanshebber de F-35 is.
Maar er is ook grote tegenwind: “Het zou wel eens kunnen dat er cruciale fouten in het design van de F-35 zitten. De terugkerende problemen met hetzelfde deel van de motor kunnen een aanwijzing zijn dat de motor met een ernstige en structurele ontwerpfout kampt”, legt de Nederlandse luchtvaartexpert Johan Boeder uit.
"De waslijst van ontwerpfouten en technische kinderziekten is zo lang dat het moeilijk in te schatten is of en wanneer de F-35 echt klaar is om ingezet te worden.” (HLN, 2 september 2014).
Vooraleer in Hasselt te landen, wachten de heer Vandeput nog hachelijke vlieguren: is hij in staat zijn recente acrobatie te herhalen?