Bart de Wever dankt succes aan bange hardwerkende Vlaming

 Leestijd: 2 minuten4

“Links moet kiezen tussen open grenzen en sociale zekerheid (…) Als de ‘linksen’ de grenzen poreus blijven maken door hun activisme, kan de sociale zekerheid in haar huidige vorm nooit blijven bestaan.”

Met deze uitspraak in De Morgen maakt Bart De Wever duidelijk waar hij voor staat. Je kan er twee vragen over stellen: zegt hij de harde waarheid, en welk maatschappijbeeld houdt hij daar aan over?

Welvaartstaat

Walter De Smedt

Socioloog Ive Marx (UAntwerpen) is formeel: de sociale zekerheid wordt niet bedreigd door migratie, wel door vergrijzing en het stijgend aantal langdurig zieken. Moet je een professor zijn om dat te aanvaarden?

Mark Elchardus, emeritus professor aan de VUB: “Op lange termijn kan illegale migratie een bedreiging vormen voor onze sociale zekerheid”. Wat is lange termijn? Als de opwarming van de aarde doorzet zal de Noordzee, over Antwerpen, tot aan Heist-op-den-Berg vloeien. Dan worden alle Vlamingen vluchtelingen die naar het hoger gelegen Wallonië zullen trekken en wordt Mons het nieuwe Calais.

Maatschappijbeeld

Welk maatschappijbeeld heeft de heer De Wever voor ogen? Dat was reeds duidelijk toen hij beweerde dat wij in oorlog waren en hij als oorlogsburgemeester de bevoegdheid opeiste om extremisten preventief op te sluiten.

Hebben de Antwerpenaren en al de andere Belgen intussen als tijdens de oorlog geleefd? De soldaten liepen op de kerstmarkten en tijdens de koopjesdagen tussen de druk winkelende burgers. Enkel hun aanwezigheid kon aan een oorlog doen denken.

Wat heeft de hardwerkende Vlaming van zijn welvaart moeten afstaan? Nogmaals Ive Marx: “Als ze erkend worden als vluchteling, krijgen ze pas écht toegang tot onze sociale zekerheid als ze ook een bijdrage leveren”.

Wat doen de Turken die onze straat heraanleggen of de Polen op de bouwwerf? Die werken niet allemaal in het zwart. Die doen wat de Italianen en de Marokkanen voor hen in de mijnen deden: zij deden en doen wat vele hardwerkende Vlamingen niet meer willen doen. Als je de grenzen voor ze sluit, zullen de jonge, gestudeerde, Vlamingen dat zelf moeten doen.

Dakloos

Wat hebben de illegalen, de humanitaire en economische vluchtelingen, gemeen? Zoals zij die in een Brussels park kamperen, hebben zij geen dak boven het hoofd. Waar ga je dan ‘huiszoeking’ doen? In de woonst van hen die het niet kunnen aanzien dat de staat er niets voor doet, die daarom hun woning openstellen, de medemens een bed en eten geven.

Dat zijn de nieuwe ‘criminelen’ voor wie een rechter een bevel moet geven. Begrijpelijk dat er zelfs politiemensen zijn die het daar moeilijk mee hebben. Ook dat is strafbaar en moet als schending van het beroepsgeheim worden vervolgd. Wie schendt welke rechten indien vertegenwoordigers van een regime dat daarvoor gekend is naar hier worden gehaald om die nieuwe criminelen te identificeren?

Links

Wat is volgens de heer De Wever links en hoe moet je zijn rechtse maatschappijbeeld noemen? Niet alle ‘linkse activisten’ lezen Solidair. De ‘linkse Gutmenschen’ in het Maximiliaanpark zijn overwegend gegoede burgers met een eigen huis, een eigen haard, en die is goud waard.

Mijn wereldbeeld is blauw, of rood of groen, maar in geen geval ‘zwart’.

Toch delen zij dat huis nu met de ‘vreemdelingen’. Ik doe er mijn hoed voor af, want ik weet niet of ik het ook zou doen: een vreemdeling in je eigen huis, je weet maar nooit. Wat ik voorzeker niet kan doen, is er mezelf en de anderen bang voor maken.

Daarom ben ik nu als een ‘linkse activist’, laat ik mij niet afdreigen door onware beweringen die tot doel hebben de hardwerkende maar ook goed levende Vlaming, uit schrik, de verkeerde richting in te sturen: mijn wereldbeeld is blauw, of rood of groen, maar in geen geval ‘zwart’.

  Dit is een gastbijdrage. Een Apache-lezer levert met dit stuk een bijdrage aan het maatschappelijk debat. De auteur schrijft in eigen naam en is verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Auteur: Walter De Smedt

Is gewezen raadslid van Comité I en Comité P