DOSSIER - 3 ARTIKELS

Online nieuwsfabriek

Hoe donkerder de kleur, hoe beter de plaats om clicks te genereren, aldus Google (Beeld: Google Adsense)
Hoe donkerder de kleur, hoe beter de plaats om clicks te genereren, aldus Google (Beeld: Google Adsense)

[caption id="attachment_15795" align="alignright" width="210" caption="Hoe donkerder de kleur, hoe beter de plaats om clicks te genereren, aldus Google (Beeld: Google Adsense)"][/caption]

Wanneer we kranten en magazines vergelijken met hun online tegenhanger, kost het weinig moeite om verschillende journalistieke keuzes op te merken. Kranten zetten – in meerdere of mindere mate – in op eigen stukken en kwaliteitsjournalistiek. Nieuwswebsites kiezen voor veel en opvallend.

Dat is onder meer het gevolg van een sterk verschil in verdienmodel. Bij kranten en tijdschriften dragen de lezers en adverteerders bij. Online betalen enkel de adverteerders, en dan nog eens per klik. Dat legt de focus vooral op het genereren van clicks, en veel minder op de kwaliteit van het nieuws.

In dit dossier werpen we een blik op dat verdienmodel en de strategieën om clicks te genereren.