DOSSIER - 9 ARTIKELS

Mediamacht

De grote mediagroepen zijn zowel klant als aandeelhouder van persagentschap Belga

Over politiek wordt veel geschreven, veel gesproken, veel geanalyseerd. Maar strookt het beeld dat media over het politieke bedrijf schetsen met de werkelijkheid? Gesprekken met de partijvoorzitters, maar ook met communicatiedeskundigen en mediaspecialisten van de politieke partijen leren dat, althans volgens hen, de kloof tussen waarheid en beeld behoorlijk diep is.

Politici hekelen vooral de eeuwige zoektocht naar conflictstof die kranten moet doen verkopen en televisiekijkers voor de buis kluisteren. Ze vrezen niet zozeer de feitelijke stukken, wel de analyses, de als feiten verpakte meningen en meninkjes die schade aanrichten. Niet omdat ze juist zijn - 'als ik analyses over andere partijen lees, geloof ik die niet. Dat klinkt hard, maar zo simpel is het' - wel omdat ze de troepen opjagen en vaak ongefundeerd verdeeldheid zaaien.

De gesprekken leren dat de waarheid te vaak geweld wordt aangedaan en dat kleinmenselijke spelletjes worden gespeeld. Media aarzelen ook niet om hun macht te gebruiken en politici die hen tegen de haren strijken (tijdelijk) uit de kolommen te bannen.

Maar daar stoppen de klachten niet. Ook het omgekeerde is waar, al praten politici daarover iets minder vlot: het was nooit eerder zo makkelijk om als politicus (maar dat geldt ook voor anderen) ongefilterde en ongecheckte verhalen in de media te krijgen en frames te zetten. De focus ligt op het conflict en die verhult een gebrekkige journalistieke kennis over complexe dossiers waar politici makkelijk mee wegkomen.

Zo worden politici en media elkaars speelbal met de mediagebruiker als belangrijkste slachtoffer.

Recent evoluties zorgen bovendien voor (nog) meer mediaconcentratie in Vlaanderen. En eigenlijk mag Nederland daar - na de overname van een pak Nederlandse krantentitels door Mediahuis en De Persgroep - intussen bijgeteld worden. De toegang tot 'nieuws' komt in handen van een steeds kleiner kransje bijzonder machtige mediamagnaten.

In dit dossier bundelen we behalve de reeks 'Media en politiek' ook artikelen die te maken hebben met recente, vanuit democratisch oogpunt bijzonder zorgelijke, evoluties in ons medialandschap. We geven ook aan waar de hete hangijzers zitten en hoe het anders kan.

info
panorama_fish_eye

December 2014

Tom Cochez / 17-12-2014

Mediaconcentratie verschraalt Vlaams nieuwsaanbod

In haar recent gepubliceerd jaarrapport waarschuwt de Vlaamse mediaregulator (VRM) voor de verschraling van het nieuwsaanbod in Vlaanderen. De voorbije jaren werd al gewezen op de…
Naamloos
Tom Cochez / 05-12-2014

Het geld achter NRC Handelsblad

Na De Persgroep stak deze week ook Mediahuis de Nederlandse grens over om er NRC Handelsblad op te kopen. Applaus op alle banken voor zoveel Vlaamse expansiedrift, maar de…
Peter Vandermeersch legt uit waarom de Vlaamse krantenuitgevers volgens hem zo sterk staan (Screenshot Ter Zake)
panorama_fish_eye

September 2014

Tom Cochez / 30-09-2014

Mediapart, De Correspondent en de hoop

Wie zei er dat het niet goed gaat met de journalistiek? Het Franse Mediapart rondt de grens van 100.000 abonnees en De Correspondent gaat verder op de succesvolle weg die Rob…
Tom Cochez
Tom Cochez / 08-09-2014

Mediacheque van 40 euro voor elke burger

En als we nu eens elke mediagebruiker in dit land een 'mediacheque' van 40 euro gaven in plaats van op een totaal niet-transparante wijze jaarlijks om en bij de 400 miljoen euro…
(Beeld: Medialab Prado)
panorama_fish_eye

Augustus 2014

Tom Cochez / 29-08-2014

Media en Politiek: relevantie op tafel

Als politici zelf geen geloof meer hechten aan de talrijke politieke analyses die verschijnen en spelletjes de redactionele berichtgeving bepalen: waarom zou u, als lezer die…
(Foto Pedro Ribeiro Simoes)
Tom Cochez / 28-08-2014

Media en politiek (3): Feed the beast

'Sommige ministers van mijn partij hanteren een communicatiebeleid waarbij ze enkel nog audiovisueel gaan. Zo zijn ze zeker dat hun woorden niet in een bepaalde richting worden…
(Foto Sigfrid Lundberg)
Tom Cochez / 27-08-2014

Media en Politiek (2): De afwezige tegenmacht

In het tweede deel van deze reeks gaat het over de zorgelijke opkomst van de 'neutrale waarnemer', de afwezigheid van tegenmacht tegen media die hun macht misbruiken, en over hoe…
(Foto Daniel Novta)
Tom Cochez / 26-08-2014

Media en Politiek (1): Op zoek naar bloed

In het eerste deel van deze reeks gaat het over de doorlopende zoektocht naar conflictstof. Die gaat zover dat de waarheid er soms compleet ondergeschikt aan wordt gemaakt. 'De…
(Foto F Stjerna)
Tom Cochez / 26-08-2014

Hoe politici over media denken

Siegfried Bracke schurkt wel heel erg dicht aan bij VTM. Twee jaar terug bracht Apache een reeks over de weinig verheffende kijk van de politieke wereld op 'de media'.
(Foto Marc Mateus)