De Mediabaronnen

Wie verdient er geld aan de Vlaamse media? Wie zijn de aandeelhouders van de grote mediagroepen? Wie trekt er echt aan de touwtjes? In dossier ‘Mediabaronnen’ zal Apache de komende weken alle grote Vlaamse mediabedrijven, één voor één tegen het licht houden. Aftrappen doen we met de opmerkelijke voorgeschiedenis van de zoektocht naar mediaconcentratie in Vlaanderen. Bestaat er zoiets als de Vlaamse Berlusconi?

Christian Van Thillo (Tekening Koen Huybreghts)

Christian Van Thillo (Tekening Koen Huybreghts)

Apache gaat zelf op onderzoek naar de macht en onmacht van de Vlaamse mediahuizen. Vertrekkend van de basisgegevens van het VRM-rapport, aangevuld met bijkomende informatie, onderzoeken we in de reeks ‘De Mediabaronnen’ de omvang en de slagkracht van de dertien mediagroepen die op de Vlaamse markt actief zijn. Voor elke groep kijken we naar de aandeelhouders, de samenstelling van de raad van bestuur en het directiecomité, de groepsstructuur, het productaanbod, de sterkte en zwakte punten, en de historiek van het bedrijf.

In alfabetische volgorde zijn volgende mediagroepen actief in Vlaanderen:

  • Alfacam
  • Belgacom
  • Concentra
  • Corelio
  • De Persgroep
  • De Vijver Media
  • Mobistar
  • Roularta Media Group
  • Sanoma Magazines Belgium
  • Telenet
  • Think Media
  • Vlaamse Media Maatschappij (VTM)
  • Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT)