Charlotte Deprez / 15-03-2021 De marketingstrategie achter Facebookadvertenties van politici Uit de Facebookadvertenties van politieke kopstukken valt heel wat af te leiden, zoals wat voor hen de belangrijkste thema's zijn.
Jan Walraven / 26-09-2020 Rotte deal, onbeperkte propaganda en Braziliaanse bosbranden Brand in één van de meeste biodiverse regio's ter wereld, een toch niet zo Green Deal, een volautomatisch propagandaprogramma en nog meer in de Keuze van Apache.
Tom Cochez, Jan Walraven / 07-07-2020 82 miljoen euro voor Vlaams-nationalistische propaganda-oorlog N-VA en Vlaams Belang gaven samen meer dan 82 miljoen euro uit aan propaganda in de periode 2009-2019. Zo werd het terrein waarop de politieke strijd wordt gestreden steeds meer…
Tom Cochez / 06-07-2020 Politieke partijen alweer rijker Ondanks de extra verkiezingsuitgaven werden de Vlaamse politieke partijen ook in 2019 opnieuw flink rijker. Samen boekten ze een winst van ruim 3,1 miljoen euro. Tegelijk werd op…
Follow the Money / 25-02-2020 Zo verovert het Chinese Tencent de Europese markt voor games Staatssteun, diefstal, spionage en handelstekorten. Bij de expansie van het Chinese Tencent steken dezelfde zorgen de kop op als bij elke andere vorm van Chinese expansie in het…
Jan Walraven / 15-02-2020 Schaliegas, Trumps desinformatie-offensief, en SUV-uitstoot Jan De Nul bevoorraadt fracking-industrie, de desinformatiecampagne van Trump, en nog veel meer in de Keuze van Apache.
Thomas Falk / 29-12-2019 Een rechtse populist die over migratie spreekt, is als een pooier die de liefde preekt Het perverse electorale opbod rond migratiethema’s heeft uiteindelijk tot meer polarisering en radicalisering in de samenleving geleid.
Jan Walraven / 14-09-2019 Hongaarse staatspropaganda, killer robots, en Portugese uitverkoop De mediamacht van Viktor Orbán, onmenselijke oorlogsvoering, de schaduwkant van het Portugese mirakel en nog veel meer in de tweewekelijkse keuze van Apache.
Jan Walraven / 02-08-2019 Vlaams Belang spendeert ook na 26 mei het meest aan Facebook-reclame Alleen al in de laatste maand spendeerde Vlaams Belang 49.000 euro aan advertenties op Facebook. N-VA, Groen en Open Vld volgen op serieuze afstand.
Tom Cochez / 10-07-2019 Politieke partijen zitten ook in 2018 op een berg geld Nieuwe jaarrekeningen tonen hoe politieke partijen, ondanks forse uitgaven voor (verkiezings)propaganda steenrijk blijven dankzij overheidssubsidies.
Jan Walraven / 14-05-2019 Partijen kochten al voor ruim 200.000 euro Facebook-advertenties De Vlaamse politieke partijen en hun voorzitters gaven de laatste twee maanden al minstens 205.300 euro uit om kiezers via Facebook te overtuigen. Dat blijkt uit een analyse van…
Jan Walraven / 23-04-2019 Radio Apache • Stemmenjacht In deze podcast onderzoeken we de dure politieke strijd om je stem. Hoe proberen partijen en politici de verkiezingen te winnen?
Jan Walraven / 10-11-2018 De keuze van Apache #25 De klus-economie, algoritmisch populisme en arbeiders tegen fascisme. Dat en nog veel meer in de wekelijkse keuze van Apache.
Jan Walraven / 22-09-2018 De keuze van Apache #18 Onze redactie kiest elke zaterdag de artikels van de voorbije week die je moet gelezen hebben uit binnen- en buitenlandse media. Met deze week onder meer de Jemenitische hel, een…
Jan Walraven / 27-07-2018 De keuze van Apache #10 Onze redactie kiest elke zaterdag de artikels van de voorbije week die je moet gelezen hebben uit binnen- en buitenlandse media.
Jan Walraven / 02-07-2018 Politiek staat nooit buitenspel op een WK Met 88 jaar op de teller is het één van de meest geslaagde huwelijken ooit: het WK voetbal en politiek.
Jan Walraven / 25-06-2018 'Er heerst een omerta binnen de media' Tien jaar na zijn baanbrekend mediakritisch boek Flat Earth News neemt Nick Davies de journalistiek nogmaals onder vuur. We zetten tien markante uitspraken op een rij.
Jan Walraven / 22-12-2017 Facebook als politieke propagandamachine Het sociale mediabedrijf stuurt een team de wereld rond om politieke partijen te helpen met het verspreiden van digitale propaganda. Tegen betaling.
Tom Cochez / 02-08-2017 Geld van de politieke partijen stroomt alle kanten op Wat doen politieke partijen met hun geld? N-VA investeert 18,8 miljoen euro in vastgoed. Sp.a investeert vooral in personeel. Het VB trekt de kaart van propaganda.
Tom Cochez / 21-12-2016 Berlijn en de slippendragers van het populisme Het maatschappelijk debat verruwt in snel tempo. Het kan niet de bedoeling zijn dat media slippendrager spelen van diegenen die daar hun profijt mee doen.