Quentin Noirfalisse, Cedric Vallet / 25-03-2021 Patiëntgegevens Belgische ziekenhuizen lopen risico op Russisch lek De medische informatie van de Belgen is zonder wettelijk kader toegankelijk voor informatici van een Russische onderaannemer van 3M.
Tom Cassauwers / 26-01-2021 Hoe kwetsbaar zijn onze ziekenhuizen voor cyberaanvallen? In Doornik moest in volle pandemie een ziekenhuis deels de deuren sluiten door een cyberaanval. Hoe zit het met de cyberveiligheid van onze kritieke gezondheidsinfrastructuur?
Karl van den Broeck / 02-12-2020 VRT hoopt op digitale reclame om besparingsleed te verzachten De VRT verwacht fors te moeten besparen. Een alliantie met de commerciële spelers rond digitale reclame zou soelaas bieden. Daarmee waagt de VRT zich wel op glad ijs.
Thomas Falk / 30-11-2020 De privatisering van privacy Door de vierde industriële revolutie vervagen de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische wereld. Een analyse.
Jan Walraven / 07-12-2019 Minderheidsrechten, wereldwijde luchtvervuiling, en defect internet Rechten voor minderheden in een rechtstaat, steden over de hele wereld zijn vervuild, en hoe kunnen we het internet fixen? Dit is de Keuze van Apache.
Jan Walraven / 22-06-2019 Bloedhete aarde, databoeren en Chinese wetenschap Feiten over onze opwarmende planeet, digitale revolutie in de landbouw, de Chinese stempel op de wereld en nog veel meer in de tweewekelijkse keuze van Apache.
Jan Walraven / 12-03-2019 Nieuws op maat, maar toch slechter geïnformeerd "Met nieuwspersonalisering nemen mediagroepen afstand van hun oorspronkelijke roeping om algemene nieuwsmedia te zijn", vindt Pol Deltour van journalistenvereniging VVJ.
Jan Walraven / 02-02-2019 De keuze van Apache #32 Onbetaalbaar wonen, surveillance capitalism, leven met klimaatverandering en nog veel meer in de tweewekelijkse keuze van Apache.
Jan Walraven / 08-12-2018 De keuze van Apache #28 Klimaatmigratie, het grote geld van de deeleconomie en nog veel meer in de tweewekelijkse keuze van Apache.
Jan Walraven / 10-09-2018 De diefstal van de eeuw Onze privacy wordt geschonden zodat bedrijven, organisaties en politici ons beter kunnen beïnvloeden. Een voorpublicatie uit het boek 'De diefstal van de eeuw' van Jan Walraven.
Jan Walraven / 10-07-2018 Belgische grootbanken volgen uw doen en laten Belgische banken verzamelen op grote schaal data over gedrag en voorkeuren van klanten en gebruikers. Ook Facebook wordt daar slimmer van.
Jan Walraven / 07-07-2018 De keuze van Apache #7 Onze redactie kiest elke zaterdag de artikels van de voorbije week die je moet gelezen hebben uit binnen- en buitenlandse media.
Jan Walraven / 02-06-2018 De keuze van Apache #2 Onze redactie kiest elke zaterdag de artikels van de voorbije week die je moet gelezen hebben uit binnen- en buitenlandse media. Met deze week de toch niet dode journalist,…
Jan Walraven / 29-05-2018 Uw 'nieuwservaring' zal persoonlijk zijn of niet zijn Wilt u online De Standaard of Het Nieuwsblad blijven lezen? Dat kan enkel nog als u ermee instemt dat Mediahuis uw klikgedrag registreert en analyseert.
Jan Walraven / 25-05-2018 GDPR of niet, de datahonger is onstilbaar De GDPR moet onze privacy redden. Maar aan de overweldigende datahonger van alle mogelijke bedrijven komt geen einde.
Jan Walraven / 14-05-2018 Onzichtbaar en bijzonder lucratief: de Belgische handel in persoonsgegevens Duizenden bedrijven gebruiken klantengegevens om gericht te adverteren via Facebook. Dit wordt mee mogelijk gemaakt door datahandelaren die gegevens hebben over miljoenen mensen…
Redactie Apache, Charlotte Deprez / 09-05-2018 Herbeleef Café Apache #4 • Redt Europa onze privacy? Een debat met Kati Verstrepen, Matthias Dobbelaere en Rob Heyman over privacy. Heeft u het debat gemist? Herbekijk het hier en lees het korte verslag.
Jan Walraven / 16-04-2018 Belgische bedrijven delen adressenboek met Facebook Onder meer Telenet, Proximus, KBC, Het Laatste Nieuws en de partij Groen gebruiken het e-mailadres of telefoonnummer van klanten of leden om gericht reclame te maken op Facebook.
Follow the Money / 06-04-2018 De oppermachtige online marketing van Facebook en Google Facebook, Google en Twitter werpen zich plots op als beschermers van de consument. Wat zit daarachter?
Follow the Money / 12-01-2018 Moet Nederland Big Brother vrezen, of valt het wel mee? Op 21 maart stemt Nederland over de Sleepwet. Tegenstanders vrezen een Big Brother-scenario, maar inlichtingendienst sussen de vrees. Wat wordt het?