HLN en het einde van de journalistiek

Tom Cochez
Imagocampagne HLN.be
Imagocampagne HLN.be (Screenshot DPG Media)

'De grootste krant raakt het hele land... en daarom wikken en wegen we.' Ruim anderhalf jaar geleden startte Het Laatste Nieuws (HLN) een grote imagocampagne.

In een artikel dat verscheen bij de aftrap van die campagne duidde de hoofdredactie de campagneslogan: 

"(we) willen graag laten zien hoe journalisten en redacteurs elk woord wikken en wegen. Alleen zo kunnen we jullie, onze lezers, bieden wat jullie van ons verwachten: correct, helder en respectvol nieuws."

U aangeboden door

Maar wat is volgens de grootste krant van het land precies correct, helder en respectvol nieuws? Of bepaalde redactionele keuzes correct en met voldoende respect worden gemaakt, is op elke redactievloer inzet van discussie. Meningsverschillen daarover zijn inherent aan journalistiek.

Wat echter met journalistiek niets meer te maken heeft, zijn de artikelen die Het Laatste Nieuws online publiceert en die afkomstig zijn van dochterondernemingen van DPG Media, het bedrijf achter onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen, Humo, Dag Allemaal en VTM.

Ook andere nieuwssites brengen vaak als artikels verpakte advertenties, maar daar staat dan wel bij vermeld dat het om gesponsorde inhoud gaat

Ook andere nieuwssites brengen vaak als artikels verpakte advertenties, maar daar staat dan wel bij vermeld dat het om gesponsorde inhoud gaat. Omschrijvingen als ‘u aangeboden door’, ‘van onze partners’ of ‘van onze adverteerders’ geven aan dat de artikels geen gewone redactionele bijdragen zijn waar een journalistiek proces aan is voorafgegaan, maar dat het om gekochte advertentieruimte gaat.

Dochterondernemingen van DPG Media

HLN.be gaat nog een hele stap verder door artikels te publiceren waarbij op geen enkele manier duidelijk wordt gemaakt dat het om reclame gaat en niet om journalistieke bijdragen. Het gaat bovendien om reclame die afkomstig is van volledige of gedeelde dochterondernemingen van DPG Media zelf, zoals Independer.be, Spaargids.be of Mijnenergie.be.

Een paar voorbeelden van titels en de bijhorende intro’s:

‘Helft van alle auto-inbraken gebeurde in 12 Belgische gemeenten: bekijk hoe het zit in jouw gemeente’

Het aantal auto-inbraken nam in de periode van januari tot en met juni 2020 met 32 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (…) Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van de federale politie.

Bijdrage van Independer.be op HLN.be
Bijdrage van Independer.be op HLN.be (Screenshot HLN.be)

‘Een nieuwe auto kopen? Zoveel invloed heeft de CO2-uitstoot van je wagen op de prijs van je verzekering’

Heb je je zinnen gezet op een nieuwe wagen? Dan heb je waarschijnlijk al een merk en model op het oog. (…) Independer.be legt je uit waar je op moet letten.

‘Sparen voor je (klein)kind: deze vier formules zijn het interessantste’

Kreeg jij van je ouders ook een financieel rugzakje cadeau toen je meerderjarig werd of je studies afmaakte? (…) Spaargids.be legt uit waarom het interessant is om niet alleen spaarformules, maar ook beleggingen te overwegen.

‘Wacht niet tot je hogere anciënniteit hebt: zo laat je je loon sneller stijgen’

Hoe langer je werkt, hoe meer je verdient (…) Volgens het Salariskompas van Jobat.be bedraagt het gemiddelde startloon in Vlaanderen 2.561 euro bruto.

‘Opnieuw op weg naar een recordaantal wissels van energieleverancier?’

Vorig jaar stapte een recordaantal gezinnen over naar een andere leverancier voor aardgas of elektriciteit. Mijnenergie.be ging na of die trend zich heeft voortgezet en of de records dit jaar opnieuw sneuvelen.

‘Dit budget reserveert de Belg voor zijn auto (en deze wagens krijg je ervoor)’

Een auto is voor veel Belgen een statussymbool (…) HLN Drive dokterde het uit en selecteert meteen enkele mooie opties binnen het gegeven budget.

Redactie als auteur

Nergens wordt vermeld dat het om een gesponsord bericht gaat. Berichten zoals hierboven zijn steevast ondertekend door een persoon, of als auteur wordt ‘redactie’ vermeld. Dat geeft aan dat het om een redactionele bijdrage gaat en dus niet om een advertentie. Als bron staat er dan Independer, Spaargids of een van de andere adverteerders.

De achteloze lezer heeft er geen benul van dat hij helemaal geen artikel heeft gelezen maar een advertentie van Spaargids, Mijnenergie of Insider

Onderaan de artikels zijn er steevast links voorzien die rechtstreeks naar het betrokken bedrijf leiden dat de achterliggende reclame voert. Het gaat dan om zinnetjes als 

‘Op zoek naar een autoverzekering? Bereken hier de kost van je autoverzekering op Independer.be.’

Of er zijn invulformulieren voorzien die je toelaten om hypotheken te vergelijken of de voordeligste energieleveranciers te zoeken en die je finaal naar de site van de betrokken dochteronderneming van DPG Media leiden.

De aanpak zorgt ervoor dat de achteloze lezer er geen benul van heeft dat hij helemaal geen artikel heeft gelezen maar een advertentie van Spaargids, Mijnenergie of Insider.

HLN Drive

Het meest hybride is wellicht HLN Drive. Die site heeft nog de naam HLN als onderdeel, maar is een initiatief van HLN, Fleet (een site over wagenparkbeheer) en Fangio (autowebsite), zo staat onderaan. De bedoeling is duidelijk dezelfde als die van klassieke advertenties: auto’s verkopen.

De achterliggende sites doen er daarnaast alles aan om zo dicht mogelijk bij de actualiteit aan te leunen. Dat leidt soms tot nogal geforceerde titels zoals

Taliban verovert Afghanistan: dit zijn de gevolgen voor uw elektrische wagen

Artikel HLN Drive
Artikel HLN Drive (Screenshot HLN Drive)

De krant leest jou

Dergelijke als artikelen verpakte advertenties dienen een dubbel doel. Naast de klassieke bedoeling van een advertentie kiezen mediabedrijven er al langer voor om strategische overnames te doen, vaak van sites zoals Independer of Spaargids, die hen indirect bijkomende informatie verschaffen over hun lezers.

Door die specifieke kennis te verzamelen, vergelijkbaar met wat grote techbedrijven als Google en Facebook doen, wordt de waarde van de lezers voor andere adverteerders opgedreven en cashen mediabedrijven.

Door wat nog rechtstond van de muur tussen redactioneel werk en advertentie definitief te slopen, etaleert HLN.be de nieuwe bedrijfsfilosofie van DPG Media.

DPG Media geeft de journalistieke taak op en wordt een simpel doorgeefluik van eender welke vorm van 'content'.

In 2016 toonde Apache al, aan de hand van een aantal concrete voorbeelden en getuigenissen, hoe DPG Media (toen nog De Persgroep) evolueert van een klassieke (kranten)uitgever tot branded content waarbij adverteerders als journalistiek verpakte commerciële boodschappen kwijt kunnen.

In een dubbelinterview gaven medewerkers van De Persgroep toen al een inkijk in de uitgestippelde nieuwe strategie waarbij de journalistieke rol wordt opgegeven en plaatsmaakt voor die van simpel doorgeefluik van eender welke vorm van content.

"De volgende stap is dat we samen met de 'krantenredactie' een visie ontwikkelen op hoogwaardige branded content, zodat editorial en branded content elkaar echt gaan versterken in perceptie en user experience", werd toen gesteld.

Vijf jaar later maakt HLN duidelijk wat we daaronder moeten begrijpen.

(Update): de oorspronkelijke omschrijving van fleet als 'autodealers' is na publicatie aangepast en vervangen door een site over wagenparkbeheer.

LEES OOK
Tom Cochez / 17-02-2024

Het stockholmsyndroom van de Vlaamse journalistiek

De reacties op een biografie van Christian Van Thillo tonen waarom mediakritiek in Vlaanderen niet kan.
Beeldmontage van de toren van DPG Media in Antwerpen met Christian Van Thillo en het logo van DPG Media op het groot scherm boven de ingang.
Frank Olbrechts / 20-09-2021

Zelfregulering voor vervaagde grens tussen journalistiek en reclame

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle ziet geen problemen met de journalistieke deontologie bij HLN.
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) (Foto: CC BY-SA 4.0 Eguns (Wikimedia Commons))
7 REACTIES
Thijs De Visschere23-08-2021 11:37:50
Bedankt voor dit artikel. Het had nog interessant geweest als er ook werd ingegaan op de onjuistheid van deze "nieuwsartikels".

In het artikel ‘Taliban verovert Afghanistan: dit zijn de gevolgen voor uw elektrische wagen’ wordt er beweerd dat Afghanistan "... het land met de grootste lithiummijnen ter wereld" is. Dit is manifest onjuist maar is wel het fundament waarop dit "nieuwsartikel" is gebouwd. Een niet oplettende lezer laat zich zo veel te eenvoudig beïnvloeden.
Rein van Gisteren23-08-2021 19:08:09
Het is moeilijk te begrijpen dat een officiële instantie (Creg) een kwaliteitslabel verstrekte aan DPG voor 'mijnenergie', de energievergelijkingswebsite waar de redactie van die krant schaamteloos en herhaaldelijk naar verwijst. Het enkele feit dat energiecoöperaties achter een onopvallende tabstrook zijn weggestopt illustreert het manipulatieve karakter van de vergelijking die is gefocust op de factor prijs. Mijnenergie laat zich betalen door 10 grote energiebedrijven, 13 andere zitten achter een dieplink. Volgens de (Vlaamse) VREG zijn er evenwel 34 leveranciers. Mijnenergie schrijft dan ook dat men werkt voor "een groot aantal energieleveranciers" ../.. "met veel hiervan hebben we een samenwerkingsovereenkomst". Een verwijzing naar het klassement van Greenpeace https://mijngroenestroom.be/#ranking ontbreekt. Mijn energie bevoordeelt grote buitenlandse energiefirma's met een bedenkelijke reputatie.
Leo Avonds23-08-2021 19:47:09
Ging het hier over het laagste nieuws ?
Peter Stinissen24-08-2021 07:30:30
En op die manier wordt de goedgelovige burger nog maar es bedrogen terwijl hij denkt dat hij een betrouwbare krant leest. Ik pas voor zo een krant want nieuws is ten eerste onpartijdig en voert degelijk onderzoek uit. Daarom ben ik opgetogen over het initiatief van Apache. Ik hoop dat Apache kan overleven zonder reclame of sponsering want dat is het begin van het einde van onafhankelijk nieuws. Nieuws waar elke burger, zeker in deze tijden recht op heeft.
Stef Hublou Solfrian25-08-2021 13:24:07
Interessant. Dat onderscheid tussen nieuwsgaring door journalisten (voor wie het examen bij BRT destijds notoir zwaar was, ik was ooit deel van duizend kandidaten in de Magdalena zaal in Brussel) en commerciële reclame, lijkt mij, als mens en als historicus, zeer belangrijk. Als historici leren wij meteen hoe belangrijk het doelpubliek is, en wie er precies schrijft, aan het woord is in een tekst, en met welke bedoelingen. Dat is essentieel bij de Gezagskritiek: de historische methode gaat op die manier na wat de waarheidswaarde, het Gezag van de Bron, is. - Dit kleine feit in het geheel van de grote molen, megamachine (Rudolf Bahro) van onze samenleving, lijkt mij rechtstreeks te maken hebben met dat grote historische feit: de cultuur wordt almaar complexer. Ook met het hogere opleidingsniveau en de ontvoogding van de kerk en andere autoriteit, zie ik een link. Ten derde lijkt mij dit soort evolutie vrij direct gelinkt aan een samenleving waar Geld almaar belangrijker lijkt te worden, tenminste voor velen. Na de laatste grote oorlog schreven stripscenariomakers decennia lang over de waarde van wederzijdse steun. Je laten leiden door geldzucht, dat was uit den boze voor de stripheld. Wellicht was dit soort mentaliteit gevolg van christelijke ethiek en "band of Brothers" oorlogsethiek en - lessen. Op een nog dieper niveau zie ik de reden van dit soort afglijden en loslaten van Waarheid als gevolg van de zogenaamde Doelrationaliteit. We weten niet meer waarom we dingen doen. We inventariseren de middelen, en gaan op een doel af dat los van waarden is vastgesteld. In het verleden heerste een Waarden ethiek, zo leert ons de sociologie. Waar dit gaat eindigen, ik zou het graag weten. Overigens heb ik er mij altijd al over verbaasd hoe weinig tijdgenoten aan waarheid gelegen lieten liggen. Hoe Wetenschap weinig harten van burgers en consumenten sneller deed kloppen. De machteloosheid van de ecologen en klimatologen is daar een 'exponentieel voorbeeld" van. Het resultaat van dit wegkijken van de meest gigantische problemen, dat krijgen we op ons bord in de komende jaren. Klimaatontwrichting. Een en ander is vandaag mooi beschreven in De Standaard, door de gewezen Amerikaanse minister van Arbeid, Robert Reich, onder de titel "Wanneer ademen niet meer veilig is". Het ziet er naar uit dat de naoorloogse generaties er in grote mate een boeltje hebben van gemaakt. Natuurlijk niet helemaal. De Sociale Zekerheid, de performante economie, vrijheid van meningsuiting, politieke democratie (of particratie?), het is beter dan veel wat er elders op de planeet te beleven valt. Maar elk systeem lijkt na verloop van tijd vast te lopen of scheef te groeien. Boeiende tijden. Klare verslaggeving lijkt dan juist van groot belang.
Dirk Maes28-08-2021 02:03:26
Willy?!
Theo Aerts28-08-2021 17:50:08
Dank u voor dit verhelderend artikel het zou een les onderwerp moeten zijn in het onderwijs. leren het onderscheid maken wat is nieuws ,wat is reclame ? De grote verdienste van de sociaal democratie was de integratie van arbeidersklasse in de staat (dat is het verhaal van de sociale zekerheid)Maar vandaag tracht de door kapitaal gesponsorde media de arbeidersklasse los te koppelen van de staat. Er treed een soort woordrot op. De woorden Nazi propagandist Doc Goebbels indachtig : Wij informeren de mensen zodanig dat ze alleen maar onze woorden gebruiken. Een ideologie is slechts dan dominant wanneer we haar funktie van ideologie niet meer waarnemen deze revolutie is al het halve eeuw in beweging maar u zult het mij eens eens zijn dat een revolutie van politieke betekenis alleen maar kan slagen door de collaboratie van de intellectuelen en de elite ! dat leert de geschiedenis ons!