Technicus daagt onderaannemers Proximus voor arbeidsrechtbank


Een installatie- en onderhoudstechnicus die vijf jaar als zelfstandige voor Proximus werkte, stapt naar de Antwerpse arbeidsrechtbank om het ‘boetesysteem’ van het telecombedrijf en enkele onderaannemers aan te klagen. Volgens de technicus gaat het om ‘zeer ...

In het kort

Een technieker die vijf jaar voor Proximus werkte, stapt naar de rechtbank om het boetesysteem van het telecombedrijf en haar onderaannemers, JVP Consulting GCV en VH Telecom BVBA aan te klagen. Volgens het verzoekschrift zetten deze bedrijven schijnzelfstandige structuren op en gebruiken ze een ‘willekeurig’ boete-en puntensystemen dat jarenlang het loon van de aanklager benadeelde.

Volgens Monique Ramioul, hoofd van de onderzoeksgroep arbeid en organisatie bij het HIVA, komt dergelijk boetesysteem bij bedrijven steeds vaker voor. “Deze mechanismen van sanctioneren gebeuren ook bij platformwerkers, zoals Uber en koerierdienst Deliveroo. Het boetesysteem is een mechanisme om te disciplineren en de structuur met onderaannemers in deze bedrijven, zorgt ervoor dat de verantwoordelijken moeilijk traceerbaar zijn. Bovendien worden de vakbonden buiten spel gezet.”

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden. Log in of registreer om dit artikel af te drukken.


Over dit artikel

BronApache [https://www.apache.be]
TitelTechnicus daagt onderaannemers Proximus voor arbeidsrechtbank
Auteur(s)Samira Atillah
Permalinkhttps://www.apache.be/?p=126725
Gepubliceerd 23 juni 2020 @ 07:38. Met update op 23 juni 2020 @ 07:45
Opgevraagd01 december 2020 @ 04:30
Klik hier om te printen