Vrouwelijke nieuwkomers beginnen vaker eigen bedrijf 

 Leestijd: 4 minuten0

Vrouwelijke nieuwkomers in ons land kiezen steeds vaker voor het zelfstandig ondernemerschap. Verwonderlijk is dit niet. In hun land van herkomst hebben ze vaak al ervaring met het leiden van een eigen zaak. “In Iran had ik een naaiatelier. Het was mijn droom om hier ook een eigen bedrijf op te richten.”

“Toen ik vijf jaar geleden vanuit Iran naar België kwam, had ik twee dromen: een verblijfsstatus en een eigen onderneming”, zegt Kobra Hassani (31). “Samen met mijn man en twee dochters heb ik bijna drie jaar in het asielcentrum in Houthalen-Helchteren gewoond. Toen we erkend werden als vluchteling was ik dolblij. Op de dag dat ik mijn papieren kreeg, ben ik gaan uitzoeken hoe ik mijn eigen onderneming kon opzetten.” 

Kobra Hassani: ‘Ik werk graag hard en vind het fijn om mijn eigen baas te zijn. Dat wilde ik in België ook’

Het zelfstandig ondernemerschap was niet nieuw voor Kobra. “In Iran heb ik jarenlang een eigen naaiatelier gehad. Ik werk graag hard en vind het fijn om mijn eigen baas te zijn. Dat wilde ik in België ook. Een jaar geleden opende ik mijn winkel De Gouden Draad in het centrum van Hasselt. Je kan bij mij terecht voor retouches, herstellingen, en strijken van kleding.”

Stijgende lijn 

Kobra is niet de enige vrouwelijke nieuwkomer die een eigen bedrijf opstart. Volgens cijfers van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) zit het vrouwelijk ondernemerschap al jaren in de lift. Sinds 2013 komen er elk jaar 10.000 vrouwelijke zelfstandigen bij. Inmiddels is ruim een derde van de zelfstandigen vrouw. Ook onder nieuwkomers groeit het aandeel vrouwelijke ondernemers. 

Het Project AZO! helpt nieuwkomers bij de opstart van een eigen onderneming. Het is een project van verschillende organisaties die gespecialiseerd zijn in de begeleiding van nieuwkomers zoals Stebo vzw, Starterslabo, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Microstart, iDrops, SYNTRA Vlaanderen, VDAB en Agentschap Inburgering en Integratie. Het project wordt mee gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Vlaams Cofinancieringsfonds (VCF).

Frank Maleszka (Project AZO!): ‘We kunnen steeds meer vrouwelijke nieuwkomers overtuigen om het begeleidingstraject te volgen’

“Vorig jaar hebben 225 nieuwkomers ons begeleidingstraject gevolgd. Zo’n 25 procent van hen is vrouw”, vertelt projectleider Frank Maleszka. “Bij de start van het Project AZO! in 2017 was dat nog maar twintig procent. We kunnen steeds meer vrouwelijke nieuwkomers overtuigen om het begeleidingstraject te volgen.”

Volgens Frank Maleszka is dat niet verwonderlijk. “Een baan in loondienst is voor nieuwkomers niet altijd haalbaar vanwege taalachterstand. Het taalprobleem speelt minder als je je eigen baas bent.”

“Bovendien zit er veel ondernemersbloed bij vluchtelingen”, voegt Maleszka toe. “Vergeet niet dat het veel moed en ondernemingszin vergt om je huis achter te laten en te vertrekken zonder dat je weet waar je terecht komt. Vaak hebben vluchtelingen in hun land van herkomst al een eigen bedrijf gerund en hebben ze ervaring met het ondernemerschap.”

Vrouwen zijn doorgaans wat voorzichtiger, is Frank Maleszka opgevallen. “Ze denken lang na over hun businessplan en nemen minder risico. Eenmaal van start, hebben ze vaak meer succes.”

Kobra Hassani in haar naai- en strijkatelier (Foto: Vluchtelingenwerk Vlaanderen)

Pop-up store

De Indonesische Maryna Mai (36) opende afgelopen zomer een pop-up store in de Antwerpse Stadsfeestzaal waar je speciale Indonesische chips en koffie kan kopen en ook handgemaakte producten zoals tassen, sjaals en juwelen.

“De winkel was een groot succes. De klanten waren heel enthousiast”, vertelt Maryna. “Je kan in Antwerpen op veel plekken Thaise of Vietnamese producten kopen, maar spullen uit Indonesië zijn moeilijk te vinden. Dankzij de pop-up store weet ik nu dat er een markt is voor Indonesische producten in Vlaanderen.”

Maryna Mai: ‘Mijn pop-up winkel dient twee doelen: ik verdien er mijn brood mee en ik help vrouwen in Indonesië om financieel zelfstandig te zijn’

De spullen die Maryna in haar winkel verkoopt, importeert ze via micro-ondernemingen in Indonesië die voornamelijk vrouwen te werk stellen. “De vrouwen maken prachtige dingen. Mijn pop-up winkel dient twee doelen: ik verdien er mijn brood mee en ik help vrouwen in Indonesië om financieel zelfstandig te zijn.” 

In Indonesië was Maryna bedrijfsleider in een restaurant en wedding planner. Inmiddels is de pop-up store gesloten en heeft Maryna plannen voor een nieuwe winkel. 

“Momenteel onderzoek ik wat de beste locatie is. Daarbij krijg ik veel hulp van Project AZO! De AZO medewerker helpt mij bij het schrijven van een ondernemingsplan. Ook kan ik bij hem terecht met al mijn vragen over het ingewikkelde Belgische belastingsysteem. De cursus import en export was ook heel nuttig.”

Maryna Mai (midden) in haar pop-upwinkel in de Antwerpse Stadsfeestzaal (Foto: Vluchtelingenwerk Vlaanderen)

Rolmodellen

Het begeleidingsproject van AZO! is toegankelijk voor iedereen die niet in België is geboren of waarvan (één van) beide ouders niet in ons land is geboren. Nieuwkomers uit de ons omringende landen worden niet toegelaten, omdat zij vaak al de nodige kennis en het netwerk hebben om zelfstandig de stap naar het ondernemerschap te zetten, legt projectleider Frank Maleszka uit. 

Niet iedereen die het begeleidingstraject volgt, start daadwerkelijk een eigen bedrijf.  Frank Maleszka schat dit percentage op ongeveer vijftien procent. “Tijdens het begeleidingstraject werken we volgens vier stappen: sensibiliseren, informeren, detecteren en begeleiden. In de detectiefase proberen we te achterhalen of het bedrijfsplan kans van slagen heeft. Als de nieuwkomer in het land van herkomst al zelfstandig is geweest of iemand met een onderneming kent in zijn naaste omgeving is de kans op succes groter dan wanneer dit niet het geval is.”

Frank Maleszka (Project AZO!): ‘Als de nieuwkomer in het land van herkomst al zelfstandig is geweest of iemand met een onderneming kent in zijn naaste omgeving is de kans op succes groter’

In de komende maanden wil Project AZO! nog meer inzetten op het aantrekken van vrouwelijke nieuwkomers. “We zijn ambitieus en willen het aantal startende vrouwen optrekken van 25 naar 30 procent”, zegt Frank Maleszka. 

Project AZO! wil dit bereiken door meer vrouwelijke startende ondernemers in de kijker te zetten en door het begeleidingstraject bekend te maken bij organisaties van nieuwkomers waar veel vrouwen komen. 

Ook Unizo wil het vrouwelijk ondernemerschap nog meer stimuleren. De organisatie vroeg vrouwelijke ondernemers wat daarvoor nodig is. Meer vrouwelijke rolmodellen opvoeren in de media, groter en flexibeler aanbod van kinderopvang en begeleiding van vrouwelijke ondernemers waren de antwoorden. Hoopvol is dat de meeste vrouwen vinden dat het eenvoudiger is geworden om te gaan ondernemen. 

De algemene, maatschappelijke aanvaarding dat vrouwen fulltime werken, een carrière als onderneemster uitbouwen en aan de top staan van organisaties wordt het vaakst aangehaald als reden waarom het makkelijker is dan vroeger. 

Niet bang zijn 

De Iraanse Kobra is alvast niet van plan om het ondernemerschap nog los te laten. De vele obstakels die anderen soms opvoeren, schuift ze resoluut aan de kant. “Veel mensen zijn bang dat ze niet genoeg zullen verdienen. Dat is niet nodig. Als je hard wilt werken, is de kans groot dat je er van kan leven. Bovendien kan je in dit project altijd rekenen op de steun van AZO!.” 

“Ik heb negen maanden geleden nog een zoontje gekregen. Het is niet altijd makkelijk om mijn gezin met mijn werk te combineren. Gelukkig werkt mijn man ook mee in de zaak. Je kan beter iets doen dan niets. Probeer het en als je faalt, begin je opnieuw. Ik ben heel gelukkig dat ik de stap heb durven zetten.” 

Auteur: Janine Meijer

Janine Meijer is freelance journaliste en werkt onder meer voor Gazet van Antwerpen, De Standaard en verschillende andere opdrachtgevers.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books