Flixbus-chauffeurs slaan alarm: ‘We rijden soms voor 7 of 8 euro per uur’

 Leestijd: 5 minuten

1

De collectieve arbeidsovereenkomst waaronder Flixbus-chauffeurs vallen is niet ontworpen voor het werk dat ze uitvoeren. Zowel Flixbus als Belgische bedrijven hebben hiervan kunnen profiteren, ten koste van de chauffeurs. Het ICB, het expertisecentrum van de autocarsector ...

In het kort

Pascal, voormalig buschauffeur bij Coach Partners, één van de onderaannemers van Flixbus, vertrok ‘s morgens om 5 uur en had om 18 uur gedaan met werken. Hij reed op de lijn tussen Brussel en Amsterdam. Tussen de twee ritten stond hij twee uur stil, waarvan hij 1 uur bezig was met het schoonmaken van de bus. “Ik deed mijn werk graag. De internationale contacten zijn geweldig”, zegt hij, “alleen zijn de dagen lang en zit het loon niet goed.”

De collectieve arbeidsovereenkomst waaronder Flixbus-chauffeurs vallen is niet ontworpen voor het werk dat ze uitvoeren. Zowel Flixbus als Belgische bedrijven hebben hiervan kunnen profiteren, ten koste van de chauffeurs. Het ICB, het expertisecentrum van de autocarsector in België voert een onderzoek uit naar de ontwikkeling van internationale lijnen, en kijkt daarbij vooral naar het sociale vraagstuk.

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
Steunlidmaatschap€ 10,00
Maandlidmaatschap€ 9,00
Jaarlidmaatschap€ 6,66
2-jaarlidmaatschap€ 6,25

Ontdek alle formules

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid