‘Advertentie-industrie overtreedt systematisch de wet’


Elke keer we onze smartphone gebruiken krijgen onbekende bedrijven via mobiele apps vaak zeer persoonlijke gegevens over ons in handen, blijkt uit een studie van de Noorse Consumentenraad. De Raad spreekt over ‘het uitgebreid illegaal verzamelen ...

In het kort

Elke keer we onze smartphone gebruiken krijgen onbekende bedrijven vaak zeer persoonlijke gegevens over ons in handen, blijkt uit een studie van de Noorse Consumentenraad. De Raad spreekt over ‘het uitgebreid illegaal verzamelen en het willekeurige gebruik van persoonlijke gegevens’ binnen de advertentie-industrie.

‘Out of Control’. De titel van het uitgebreide rapport van Forbrukerrådet, de Noorse Consumentenraad [pdf-bestand] laat er geen twijfel over bestaan: de advertentie-industrie moet dringend aan banden worden gelegd. De Consumentenraad onderzocht tien veelgebruikte mobiele apps, waaronder dating-apps Grindr en Tinder.

De industrie opereert volgens de Noren voor een groot stuk op illegale wijze door de losgeslagen verzameling, verwerking en uitwisseling van persoonlijke data van gebruikers. Die gebruikers worden dus op grote schaal gevolgd en geprofileerd, en kunnen onmogelijk weten wie hun gegevens verwerkt of hoe ze dit kunnen tegengaan.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden. Log in of registreer om dit artikel af te drukken.


Over dit artikel

BronApache [https://www.apache.be]
Titel‘Advertentie-industrie overtreedt systematisch de wet’
Auteur(s)Jan Walraven
Permalinkhttps://www.apache.be/?p=111561
Gepubliceerd 14 januari 2020 @ 16:47. Met update op 15 januari 2020 @ 17:11
Opgevraagd25 februari 2020 @ 16:56
Klik hier om te printen