Partijen kochten al voor ruim 200.000 euro Facebook-advertenties

 Leestijd: 4 minuten

2

De Vlaamse politieke partijen en hun voorzitters gaven de laatste twee maanden al minstens 205.300 euro uit om kiezers via Facebook te overtuigen. Vlaams Belang en voorzitter Tom Van Grieken kopen de duurste advertenties, terwijl PVDA-voorzitter ...

In het kort

De Vlaamse politieke partijen en hun voorzitters gaven de laatste twee maanden al minstens 205.300 euro uit om kiezers via Facebook te overtuigen. Vlaams Belang en voorzitter Tom Van Grieken kopen de duurste advertenties, terwijl PVDA-voorzitter Peter Mertens het grootste aantal Facebook-advertenties koopt. CD&V is dan weer de kleinste adverteerder. Dat blijkt uit een analyse van de advertentie-uitgaven van 15 maart tot 10 mei via de online tool inzicht.io.

Behalve klassieke affiches en verkiezingsfolders zetten de Vlaamse politieke partijen ook in op online politieke propaganda, via onder andere Facebook. Een analyse van de Facebook-advertenties die via de pagina’s van de partijen en van de partijvoorzitters worden gekocht, toont dat er tussen 15 maart en 10 mei zo al voor minstens 205.300 euro’s is uitgegeven. Aangezien er ook via de pagina’s van andere lijsttrekkers en politici betaalde advertenties worden gekocht, liggen de totale uitgaven ongetwijfeld hoger.

Uit de gegevens zijn ook al bepaalde advertentiestrategieën af te leiden. Vlaams Belang en Van Grieken betalen meer voor minder advertenties. De meeste andere partijen en hun voorzitters kiezen vooral voor meer van de goedkoopste advertenties, met een budget per advertentie van 0 tot 99€.

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
1 maand€ 9,00
1 jaar€ 80,00
Levenslang€ 2.500

Ontdek alle formules

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid