
Migratie als klimaatadaptie
Na de klimaatmars had de inlandse politiek een week lang bijna uitsluitend oog voor het Migratiepact. Dat de klimaatverandering en migratie intens verweven zijn, kwam blijkbaar niet in hen op. MO*Magazine herinnert ons eraan dat migratie steeds vaker een reactie is op, of gevolg van de klimaatverandering. De opwarming van het klimaat versterkt bovendien verschillende fenomenen die op zichzelf al redenen zijn om betere oorden op te zoeken. Als je leefomgeving zo drastisch verandert dat ze onleefbaar wordt, dan is andere oorden opzoeken de normaalste zaak van de wereld. En dat is lang niet enkel in het globale Zuiden het geval.
Moeten we milieu en klimaat - net als politieke vervolging bijvoorbeeld - niet gaan bekijken als gegronde reden om je land te verlaten en erkend te kunnen worden als vluchteling?

Het grote geld overheerst de deeleconomie
Toen Uber en Airbnb opdoken, leek de informele deeleconomie de 'oude orde' danig dooreen te zullen schudden. Hun verhaal paste perfect in het plaatje van de digitale tegencultuur waar minachting voor autoriteit centraal stond. Enkele jaren na de introductie zien we Airbnb deals sluiten met één van de grootste vastgoedbedrijven ter wereld om bestaande appartementen om te turnen tot accomodaties die enkel nog voor toeristische verhuur via Airbnb bedoeld zijn. Of dat Saudische oliedollars via via in Uber worden geïnvesteerd. Voor onderzoeker Evgeny Morozov is het kristalhelder: de deeleconomie is gekaapt door grote, gevestigde economische belangen.
Kunnen we de egalitaire belofte van de deeleconomie nog redden? En hoe doen we dat dan?
Geen smartphones in de scholen van Silicon Valley
Terwijl wij elke dag urenlang aan onze schermen gekluisterd zijn dankzij producten, platformen en diensten die in Silicon Valley ontworpen worden, sturen de miljonairs van diezelfde Valley hun kinderen naar scholen waar een absoluut schermverbod geldt. HUMO neemt in een kijkje in de scholen waar het internet als gevaar voor jonge hersenen wordt beschouwd. Sociale media en andere apps zijn zo ontworpen dat ze ons zo vaak mogelijk naar onze smartphone doen grijpen en ons er bovendien zo lang mogelijk houden.
Wat beseffen de IT'ers, designers en CEO's van Google en co dat wij (nog) niet inzien?

Welke toekomst voor de journalistiek?
Met de komst van het internet werd dure journalistiek gratis weggeven aan lezers wereldwijd. Verschillende nieuwsmedia trokken uiteindelijk een betaalmuur op, de één al hoger en hermetischer dan de andere. Toch bleven een aantal nieuwsorganisaties halsstarrig vasthouden aan het gratis-verhaal. Zo ook The Guardian. Maar wat betekent dat voor de journalistiek? En wat is er sinds de komst van het internet en sociale mediagiganten veranderd? James Meek reflecteert in de London Review of Books op de journalistieke visie van ex-The Guardian hoofdredacteur Alan Rusbridger.
Op een aantal jaar bengelden we van 'open journalism' naar 'fake news'. Waar ging het fout, en wat brengt de toekomst?
Europese datakluis staat wagenwijd open
Tegenwoordig kan je via Apple Pay je aankopen betalen met je iPhone bij zowel Aldi, MediaMarkt als Total. Dat kan dankzij de nieuwe Europese betaalwet PSD2. De macht van de banken op financiële transacties wordt gebroken. Zogenaamde fintechbedrijven krijgen toegang tot persoonlijke rekeninginformatie, wat moet leiden tot slimme, nieuwe toepassingen. Maar dit zet ook de deur open voor Chinese techbedrijven als Alibaba en Tencent, die uit zijn op onze persoonsgegevens. Dat blijkt uit onderzoek van Investico voor Follow the Money en De Groene Amsterdammer. Je moet als klant weliswaar toestemming geven, maar beseft iedereen wel wat hij weggeeft?
Als je in ruil voor je data gratis een handig digitaal huishoudboekje kan gebruiken is die klik op 'Aanvaarden' snel gemaakt. En zo wint opnieuw de grootste dataverzamelaar.
De paramilitarisering van de Amerikaanse politiek
De War on Terror van George Bush junior werd onder Barack Obama niet teruggeschroefd, maar integendeel aangescherpt en uitgebreid. Donald Trump gaat gewoon verder op die ingeslagen weg. De militaire, contrarevolutionaire tactieken die de VS in uiteenlopende buitenlanden ontplooiden en gaandeweg verfijnden, vinden echter langzaam maar zeker - en vaak ongezien - de weg naar huis terug. The Intercept sprak daarover met onderzoeker Bernard Harcourt.
Amerikaanse beleidsmakers bekijken Afghanistan nu dus door dezelfde bril als hun eigenste binnenland.
Het interview met Harcourt is ook te beluisteren in de podcast Intercepted.
