GDPR of niet, de datahonger is onstilbaar


GDPR. Ondertussen zowat het meest gehate vierletterwoord van 2018. De nieuwe Europese privacyregels hebben voorlopig vooral gezorgd voor een stortvloed aan mails, meldingen en ongeruste KMO’s. Maar aan de overweldigende datahonger van alle mogelijke bedrijven, met ...

In het kort

GDPR. Ondertussen zowat het meest gehate vierletterwoord van 2018. De nieuwe Europese privacyregels hebben voorlopig vooral gezorgd voor een stortvloed aan mails en meldingen en ongeruste KMO’s. Maar aan de overweldigende macht van technologiegiganten als Google en Facebook komt er geen einde.

Het verzamelen van persoonlijke gegevens gaat gewoon door. Net als het analyseren van die gegevens, het profileren van gebruikers op basis van die gegevens en het ‘verkopen’ van die profielen aan geïnteresseerde adverteerders. Daarvoor moeten we enkel op ‘akkoord’ klikken.

Daar knelt het schoentje. Want de GDPR reguleert niet enkel de datamarkt, door deze wetgeving bevestigt de EU eveneens dat er zoiets bestaat als een markt voor persoonlijke data. Dat er dus zoiets bestaat als de verhandelbare mens. En dat er met die menselijke gegevens ook grof geld verdiend kan worden door een heel kleine groep mensen, hoofdzakelijk gevestigd in Silicon Valley.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden. Log in of registreer om dit artikel af te drukken.


Over dit artikel

BronApache [https://www.apache.be]
TitelGDPR of niet, de datahonger is onstilbaar
Auteur(s)Jan Walraven
Permalinkhttps://www.apache.be/?p=84018
Gepubliceerd 25 mei 2018 @ 08:30. Met update op 25 mei 2018 @ 10:53
Opgevraagd20 juli 2019 @ 17:33
Klik hier om te printen