De oppermachtige online marketing van Facebook en Google


Online marketing is een efficiënte manier om producten aan de man te brengen, het wordt echter ook ingezet om mensen hun spaarcentjes af te troggelen, nepnieuws te verspreiden en zelfs verkiezingen te manipuleren. Recent werpen hoofdrolspelers ...

In het kort

Online marketing is een efficiënte manier om producten aan de man te brengen, het wordt echter ook ingezet om mensen hun spaarcentjes af te troggelen, nepnieuws te verspreiden en zelfs verkiezingen te manipuleren. Recent werpen hoofdrolspelers Facebook, Google en Twitter zich plots op als beschermers van de consument. Wat zit daarachter?

In online marketing spelen twee bedrijven een hoofdrol: Facebook en Google. Ze bezitten zoveel informatie over hun gebruikers, dat zij veel gerichter advertenties kunnen aanbieden dan welk ander bedrijf dan ook. Facebook beschikt over een sociaal netwerk met 2 miljard mensen; Google is eigenaar van de zoekmachine die bijna de hele wereld gebruikt als navigatiesysteem voor het internet. Facebook en Google hebben je zo goed geanalyseerd, dat ze je gedrag beter kunnen voorspellen dan jijzelf.

Maar als een paar commerciële bedrijven genoeg van mensen weten om hun stemgedrag via online marketing te beïnvloeden, zijn we dan nog wel in staat om ‘vrij’ te kiezen voor wat we écht willen?

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden. Log in of registreer om dit artikel af te drukken.


Over dit artikel

BronApache [https://www.apache.be]
TitelDe oppermachtige online marketing van Facebook en Google
Auteur(s)Follow the Money
Permalinkhttps://www.apache.be/?p=81802
Gepubliceerd 06 april 2018 @ 08:30. Met update op 06 april 2018 @ 08:33
Opgevraagd04 augustus 2020 @ 02:22
Klik hier om te printen