De oppermachtige online marketing van Facebook en Google

 Leestijd: 9 minuten

0

Online marketing is een efficiënte manier om producten aan de man te brengen, het wordt echter ook ingezet om mensen hun spaarcentjes af te troggelen, nepnieuws te verspreiden en zelfs verkiezingen te manipuleren. Recent werpen hoofdrolspelers ...

In het kort

Online marketing is een efficiënte manier om producten aan de man te brengen, het wordt echter ook ingezet om mensen hun spaarcentjes af te troggelen, nepnieuws te verspreiden en zelfs verkiezingen te manipuleren. Recent werpen hoofdrolspelers Facebook, Google en Twitter zich plots op als beschermers van de consument. Wat zit daarachter?

In online marketing spelen twee bedrijven een hoofdrol: Facebook en Google. Ze bezitten zoveel informatie over hun gebruikers, dat zij veel gerichter advertenties kunnen aanbieden dan welk ander bedrijf dan ook. Facebook beschikt over een sociaal netwerk met 2 miljard mensen; Google is eigenaar van de zoekmachine die bijna de hele wereld gebruikt als navigatiesysteem voor het internet. Facebook en Google hebben je zo goed geanalyseerd, dat ze je gedrag beter kunnen voorspellen dan jijzelf.

Maar als een paar commerciële bedrijven genoeg van mensen weten om hun stemgedrag via online marketing te beïnvloeden, zijn we dan nog wel in staat om ‘vrij’ te kiezen voor wat we écht willen?

Lees het volledige artikel

Word lid

Leden genieten deze voordelen:

  • Onthulling en duiding
  • Een onafhankelijke redactie
  • 5.000+ artikels
  • Geen advertenties
  • Ruimte voor debat
1 maand€ 9,00
1 jaar€ 80,00
Levenslang€ 2.500

Ontdek alle formules

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid