Bart De Wever monopoliseert Vlaamse media op ongeziene wijze

 Leestijd: 2 minuten7

Hij praat er niet meer mee, maar ze schrijven volop over hem. Hoewel Bart De Wever op gespannen voet leeft met heel wat kranten, monopoliseert hij intussen al enkele jaren op ongeziene wijze de krantenkolommen en de bijhorende sites. Een analyse via Gopress leert dat er meer over de voorzitter van N-VA wordt geschreven dan over alle andere partijvoorzitters samen.

Afgelopen dinsdag werd door het jarige maandblad Sampol een debat georganiseerd onder de ronkende titel ‘Hoe het politiek debat in de media voeren (en winnen)’.

Het gesprekspanel met daarin Meyrem Almaci en John Crombez, respectievelijk partijvoorzitter van Groen en sp.a, hoofdredacteur van De Morgen Bart Eeckhout en Apache-hoofdredacteur Karl Van den Broeck boog zich onder meer over het veelbesproken opiniestuk waarin Bart De Wever probeerde om links voor de keuze te stellen: open grenzen of het voortbestaan van de sociale zekerheid.

Foto Nicolas Maeterlinck - Belga)

Bart De Wever (Foto Nicolas Maeterlinck – Belga)

Controle

De Wever kiest waar, door wie, over wat en onder welke condities hij wordt geïnterviewd.

De Morgen pakte groot uit met het opiniestuk van de N-VA-voorzitter en dat zorgde voor een aantal verontwaardigde reacties van lezers die van oordeel waren dat hun krant op die manier onbedoeld mee marcheerde in de mediastrategie van de voorzitter van N-VA.

De kwestie is typerend voor het dilemma waar een aanzienlijk deel van de Vlaamse media mee worstelt. Het is intussen genoegzaam bekend dat Bart De Wever een slechte ofwel gewoon geen relatie (meer) heeft met een aantal Vlaamse kranten, weekbladen en nieuwssites.

De Wever kiest waar, door wie, over wat en onder welke condities hij wordt geïnterviewd. Op die manier onttrekt hij zich aan de democratische controle van de vierde macht. Maar tegelijk worden er jaarlijks duizenden artikels over hem gepleegd.

De N-VA-voorzitter doet daar ook niet flauw over. Hij zegt het met zoveel woorden zelf. Ruim een jaar geleden in een interview met Newsmonkey klonk het zo:

Via je Twitter-account kan je een opiniestuk verspreiden dat verder gaat dan de oplage van heel de krant. En door het niet te geven kan je kranten verplichten om er toch over te publiceren en een link naar het volledige stuk te geven. Da’s een macht ten opzichte van klassieke printmedia die we vroeger niet hadden. Waarom zou je die niet gebruiken?

Cijfers

Geen kritische vragen beantwoorden en toch zorgen dat iedereen over je ideeën schrijft. Daarin toont Bart De Wever zich een meester.

Dat blijkt niet enkel een gevoel, zo leert een analyse via krantenarchief Gopress. De harde cijfers bevestigen dat de N-VA-voorzitter zijn collega-partijvoorzitters volledig op het achterplan dwingt.

Mediamacht

In het dossier ‘mediamacht‘ gingen we in 2016 al op zoek naar de wijze waarop dat gebeurt. De cijfers toonden toen aan hoe Bart De Wever zijn mediamacht langzaam maar zeker vorm gaf. Dat gebeurde door in een eerste fase – in de aanloop en direct na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 – de kwaliteitskranten in te ruilen voor de populaire kranten.

Daarna verlegde hij zijn aandacht van de kranten van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) naar de kranten van De Persgroep. Het viel vooral op hoe het aandeel van de krant Het Nieuwsblad fors daalde. Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen haalden duidelijk de bovenhand.

De geüpdate cijfers tonen aan hoe die evolutie zich de voorbije twee jaar verder zette.


Directe communicatie via sociale media in combinatie met en het afbranden van kritische media is een door Trump beproefd recept.

De harde cijfers bevestigen een gevoel dat al langer leeft. Maar daarmee is de vraag hoe kwaliteitsmedia met die situatie moeten omgaan niet van de baan.

Directe communicatie via sociale media in combinatie met en het afbranden van kritische media is een door Trump in de Verenigde Staten beproefd recept. Het slaat ook in Vlaanderen aan.

Tegelijk zien we echter hoe het verschijnen van Trump in de Verenigde Staten ook een nieuwe boost geeft aan media die journalistiek op de eerste plaats zetten.

Auteur: Tom Cochez

Licentiaat criminologie. Werkte van 1997 tot 2008 voor De Morgen. Hij volgde er vooral gezondheidszorg, sociale zaken en milieu en verdiepte zich in de politieke partijen Vlaams Belang en Groen. In 2008 koos hij ervoor om opnieuw op freelance basis te werken onder meer ook voor Knack en Humo. Een jaar later stond hij mee aan de wieg van De Werktitel, het latere Apache.be. Vandaag werkt hij als redacteur en coördinator.

Word lid

Steun onze advertentievrije onderzoeksjournalistiek en mis geen enkele onthulling. Ja, ik word lid

Word nu lid van Apache en geniet van deze voordelen:

  • Toegang tot alle ruim 4.000 artikels
  • Deel de artikels gratis met je vrienden
  • Toegang tot alle dossiers en het volledige archief
  • Treed in discussie met journalisten en andere lezers
  • Korting op events en andere journalistieke producten, zoals e-books