Eurosceptici kondigen rechtszaak aan tegen Apache en Bart Staes

 Leestijd: 2 minuten4

Gisteren organiseerde de Franstalige eurosceptische en populistische Parti Populaire een persconferentie. Voorzitter Mischaël Modrikamen kondigde er een rechtszaak aan tegen twee journalisten  van Apache – Tom Cochez en Thomas Van de Putte – en tegen EU-parlementslid Bart Staes (Groen).

Apache stond niet op de gastenlijst voor de persconferentie en vernam via de collega’s van La Libre Belgique het voornemen van Modrikamen om twee journalisten en EU-parlementslid Bart Staes te dagvaarden.

Nigel Farage

Aan de basis van de met veel bombarie aangekondigde klacht ligt een reeks onthullingen op onze  site. Daarbij werden onregelmatigheden met het gebruik van Europees geld aan de kaak gesteld. De Europese eurokritische partij en de bijhorende stichting, respectievelijk ADDE (Alliance for Direct Democracy in Europe) en IDDE (Institute for Direct Democracy in Europe) staan daarbij centraal

Binnen die partij en stichting speelden UKIP, de Britse eurokritische partij van Nigel Farage en de Parti Populaire de eerste viool.

Mischaël Modrikamen (Foto: Wikimedia Commons)

Het artikel ‘Europees project van Nigel Farage en Modrikamen is niet meer‘ geeft een goed overzicht van hoe onze berichtgeving leidde tot een Europees onderzoek en vervolgens tot de beslissing van Europa om de subsidies die op ongeoorloofde wijze werden gebruikt, terug te vorderen. Het schrappen van een deel van de voorfinanciering voor het komend werkjaar bezegelde uiteindelijk het lot van de eurosceptische Europese partij.

Samen met het Nederlandse NRC en de Poolse Gazeta Wyborcza onthulde Apache de voorbije  maanden overigens een gelijkaardige carrousel binnen de Europese conservatieve partij (ACRE). Ook daar werd voor meer dan een half miljoen euro aan Europese partijsubsidies misbruikt.

Het schrappen van een deel van de voorfinanciering voor het komend werkjaar bezegelde uiteindelijk het lot van de eurosceptische Europese partij
 

Gerichte campagne

Omwille van die berichtgeving kondigt Modrikamen nu aan twee journalisten van Apache en EU-parlementslid Bart Staes – die in een reactie op onze artikels de feiten veroordeelde – voor de rechtbank te willen brengen.

Dat onze berichtgeving – die overigens internationaal weerklank vond in bijvoorbeeld The Guardian, NRC en Politico –  aan de basis ligt van het financiële einde van de eurosceptici partij, is best mogelijk. Het geeft aan hoe onthullingen, ook al komen ze van een klein medium dat voluit de kaart van onderzoeksjournalistiek trekt, soms grote gevolgen kan hebben.

Mochten Georges Soros en de Europese Unie op een dag beslissen om toe te treden tot onze lezerscoöperatie, dan zouden de multimiljardair en Jean-Claude Juncker welgeteld één stem hebben, net zoals onze intussen meer dan duizend andere coöperanten.

De feiten die aan de basis liggen van onze berichtgeving worden echter op geen enkel moment gecontesteerd. Dat kan ook moeilijk, want alles is van a tot z gedocumenteerd. Modrikamen lijkt helemaal niets te betwisten. Voor zover we kunnen opmaken uit het bericht op de site van La Libre Belgique beweert hij enkel dat er een gerichte campagne ten grondslag ligt aan onze berichtgeving.

Georges Soros

Een campagne die bovendien betaald zou zijn door de Amerikaanse liberale multimiljardair Georges Soros en door de Europese Unie.

Helaas heeft de coöperatieve vennootschap achter Apache noch George Soros, noch de Europese Unie mogen begroeten als aandeelhouders. Mochten ze op een dag beslissen om toe te treden tot onze lezerscoöperatie, dan zouden de multimiljardair en Jean-Claude Juncker welgeteld één stem hebben, net zoals onze intussen meer dan duizend andere coöperanten.

Mocht er een dagvaarding volgen, dan maken we ons geen zorgen over de eventuele uitkomst ervan. Wel over het tijdverlies en de energie die er onvermijdelijk in kruipt

De komende dagen moet duidelijk worden of de aankondiging van Modrikamen meer is dan een soort PR-stunt, bedoeld om het gehavende blazoen op te poetsen.

Mocht er effectief een dagvaarding volgen, dan maken we ons geen zorgen over de eventuele uitkomst ervan. Wel over het tijdverlies en de energie die er onvermijdelijk in kruipt. Dat grijpt behoorlijk in op de werking van een klein medium zoals Apache.

Een jaar geleden was er al de claim van de ex-kabinetschef van Bart De Wever en van de bevriende bouwpromotor Land Invest Group. Ook daar kruipt veel tijd en energie in. Tijd en energie die anders naar onderzoekswerk gaat dat raakt aan grote belangen en dito macht.

Wellicht is dat ook de enige bedoeling. Niet enkel van de Antwerpse bouwpromotor en De Wevers ex-kabinetschef, maar ook van de Europese partij rond Modrikamen en Nigel Farage.

Auteur: Redactie Apache

Apache is gegroeid uit de blog De Werktitel, de eerste Vlaamse professionele blog geschreven door professionele journalisten. De Werktitel zag op 14 oktober 2009 het levenslicht, Apache nam op 24 februari 2010 zijn plaats in. Maar het werk startte al in het voorjaar van 2009. Toen staken enkele Vlaamse journalisten de koppen bij elkaar en beslisten zich in een avontuur te storten. Omdat degelijke, ongebonden journalistiek nodig is.