‘Anderstalige leerlingen afhankelijk van welwillendheid school’

 Leestijd: 4 minuten

1

Voor anderstalige nieuwkomers verloopt het onderwijsparcours niet altijd van een leien dakje. Vaker dan hun Vlaamse leeftijdgenoten blijven ze zitten, zijn ze slachtoffer van het zogenoemde watervaleffect en verlaten ze vaak het onderwijs zonder diploma. Flexibele leertrajecten zouden het leven van de anderstalige leerlingen makkelijker moeten maken, maar worden niet in elke school toegepast.

Ook blijken de OKAN-school en de vervolgschool doorgaans twee aparte werelden, wat het wederzijds onbegrip enkel vergroot.
Extra vervolgschoolcoaches
De uitstroom van ex-OKAN-leerlingen zonder diploma bedroeg in het schooljaar 2014-2015 maar liefst 35,8%. Om deze uitstroom in te perken en om het hoofd te kunnen bieden aan de grote nieuwe instroom, besloot de Vlaamse regering om in 2017 9,2 miljoen euro uit te trekken voor vervolgschoolcoaches. Door ook een jaar eerder al de uren-leraar per reguliere leerling anders te berekenen, gingen in september 2016 176 extra vervolgschoolcoaches aan het werk.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden