De Lijn droomt van eigen Uber-platform

 Leestijd: 5 minuten

0

Stad Gent wil niet langer wachten op groener openbaar vervoer en zet zelf drie elektrische bussen in. Reizigers verwachten sneller informatie en een dienstregeling op maat van hun eisen. Ook mobiliteit is onderhevig aan digitalisering, maar De Lijn blijft voorlopig achter. Het Vlaamse vervoersbedrijf ligt onder vuur en krijgt striemende kritiek in de pers. Bovendien ontsnapte De Lijn niet aan besparingen. Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn, blijft er koelbloedig bij, al beseft hij dat het in de toekomst anders moet. “De Lijn moet een platform worden”, zegt hij.

Over zijn eigen positie blijft hij stoïcijns. Kesteloot werd nog benoemd door de vorige regering die De Lijn aanstuurde vanuit de filosofie van Steve Stevaert (basismobiliteit, gratis openbaar vervoer). Nu heeft hij een N-VA-minister boven zich (Ben Weyts) en een N-VA’er aan het hoofd van zijn raad van bestuur (Mark Descheemaecker).

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden