Europese Commissie wil af van cookie-banners

 Leestijd: 2 minuten

2

Gebruikers krijgen binnenkort meer macht om hun eigen privacyvoorkeuren in te stellen. De Europese Commissie legt een nieuw voorstel op tafel dat de regelgeving rond online privacy strenger moet maken. “Dit voorstel zou het businessmodel van verschillende onlinebedrijven, zoals bijvoorbeeld Facebook kunnen ondergraven”, meent specialist gegevensbescherming en advocaat Hans Graux.

De Europese Commissie wil de Europese regelgeving van online privacy moderniseren, en in lijn brengen met de Algemene Verordening Gegevensbescherming die in mei 2018 van kracht wordt. Het voorstel moet nog langs het Europees Parlement en de lidstaten passeren, maar met het voorstel lijkt de Commissie nogmaals duidelijk te maken dat ze privacy serieus neemt. De Commissie kiest immers voor een verordening, in plaats van de huidige richtlijn, wat betekent dat zodra de nieuwe regelgeving goedgekeurd is, ze direct toepasbaar zal zijn in alle lidstaten.

De Nacht van Apache

Dit artikel is enkel toegankelijk voor abonnees