De politieke kleur van Facebook

 Leestijd: 4 minuten

11

Hoe zwaar beïnvloeden Facebook en co onze politieke voorkeur? De vraag stelt zich nadrukkelijk, nu sociale media steeds meer bepalen wat we te zien krijgen. “Ze verbergen zich achter algoritmes, maar dat houdt geen steek. We moeten dringend kritischer worden tegenover Facebook en Twitter.”

Bij Facebook weten ze het even niet meer. Al maanden ligt de site onder vuur. Bij vriend en vijand, bij links én rechts, bij voor- en tegenstanders. Zowel voor als na de Amerikaanse presidentsverkiezingen doken er verhalen op die de rol van het bedrijf in vraag stelden en het hadden over beïnvloeding van het kiesgedrag.
Mediabedrijf of niet?
Het begon allemaal in het voorjaar, toen een ex-medewerker uit de biecht klapte en zei dat de Trending News-lijst die miljoenen Amerikaanse en Britse gebruikers te zien krijgen op hun Facebookpagina gestuurd wordt door een groepje curatoren die conservatief nieuws systematisch bannen. Marc Zuckerberg verslikte zich in zijn koffie en haastte zich om het nieuws te ontkrachten. Facebook meldde dat het zich bij de nieuwsselectie onder meer baseert op de locatie van de gebruiker en eerder aangeklikt nieuws. Om elke mogelijke controverse de kop in te drukken, ontsloeg het bedrijf deze zomer de ploeg van 26 redacteurs en curatoren. Het algoritme mocht helemaal zelfstandig zijn werk doen.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden