Grote mediabedrijven knijpen journalistiek dood

 Leestijd: 5 minuten

11

Veel van wat vandaag voor journalistiek doorgaat, is niets anders dan gekochte inhoud. Een vorm van anti-journalistiek in feite: niet de waarheid maar wie het meest betaalt, wordt gehoord. In het beste geval zijn native advertising, branded content en andere modieuze vormen van gekochte journalistiek een stoplap voor bloedende mediabedrijven, maar voor het weinige dat nog rest aan vertrouwen in journalistiek zijn ze even dodelijk als de bankencrisis voor een bankier.

Met het oog op snel geldgewin brouwen mediabedrijven vandaag volop nieuwe toxische “journalistieke” producten die het laatste restje geloofwaardigheid aantasten. Is het daarom dat Apache wekelijks een tachtigtal nieuwe abonnees mag verwelkomen? Vergelijkbare initiatieven in het buitenland zoals De Correspondent, Mediapart of Follow The Money voelen alleszins hetzelfde: het besef groeit dat onafhankelijke journalistiek een prijs heeft en mensen lijken bereid om die te betalen. Liever betalen dan gekocht worden.

Dit artikel is enkel toegankelijk voor leden