Enquête Apache: de resultaten

29 februari 2016 Koen Frans
Enquete
(Foto: Everett Collection)
Enquete
(Foto: Everett Collection)

Apache-bezoekers surfen vaak rechtstreeks naar onze website (45%), al belanden ze er ook via Facebook (27%) en Twitter (5%). Daarnaast klikken ze af en toe nog een artikel aan in onze wekelijkse nieuwsbrief (14%). Apache is gekend door berichten in andere media (30%), door artikels op sociale media (19%) of via vrienden (15%). Ons publiek leest het liefst analyses en vindt dat er nog wat meer politiek-economisch binnenlands nieuws mag verschijnen. Ter info: in deze cijfers werden de antwoorden van alle bezoekers meegenomen. Die groep bestaat uit toevallige passanten, betalende abonnees en aandeelhouders.

Knipsel-2

Omdat we op een coöperatieve leest geschoeid zijn, leggen we logischerwijze verantwoording af aan de groep aandeelhouders en betalende lezers. Die groep (54%) kent ons het best en ondersteunt ons financieel. Als ze Apache in één woord moeten omschrijven, kiezen ze voor kritisch (31%), diepgravend (24%) en onafhankelijk (24%). De andere deelnemers aan de enquête zijn het grotendeels eens met deze bevindingen.

Uit de lijst met vrije opmerkingen kwamen volgende suggesties meer dan eens terug. We antwoorden kort waarom we ze wel of niet in overweging nemen.

"Probeer wat meer 'mainstream' te zijn." De redactie volgt - uiteraard - de actualiteit op de voet, maar wil net voorbijgaan aan de waan van de dag. We kiezen vaak voor slow journalism omdat we niet willen voorlopen op de feiten en thema's of onderwerpen ten volle willen doorgronden. "Bied af en toe gratis artikels aan." We begrijpen volkomen dat we potentiële abonnees moeten overtuigen met gratis artikels. Columns, gastbijdragen en mediakritische artikels zijn voor iedereen gratis. Analyses en nieuwsverhalen staan wel achter de betaalmuur, maar het beste artikel uit dat pakket krijg je elke vrijdag gratis toegestuurd via de nieuwsbrief. "Maak alle oude artikels gratis." Apache heeft een rijk archief met lijvige dossiers en onthullende artikels, maar beschouwt het 'snollen' in die archieven als een voorrecht voor de betalende abonnees en aandeelhouders. "Breng wat meer stukken." Dat is de bedoeling. Momenteel werken we met twee vaste journalisten en een handvol freelancers. De middelen zijn beperkt, maar we willen graag uitbreiden. Natuurlijk rekenen we op de steun van nieuwe aandeelhouders en abonnees om ons team verder te laten groeien.

"Geef de website een frissere lay-out."

Onze website zal volgende maand een grondige opfrissing krijgen. We beseffen dat de huidige blogstructuur een beetje achterhaald is en dat we mee moeten surfen op de mogelijkheden van het wereldwijde web. Vandaar experimenteren we sinds vorige week ook met online video in Apache TV.

"Kijk naar De Correspondent en andere buitenlandse voorbeelden." Dat doen we volop. De Correspondent is hét succesverhaal van de Nederlandstalige online mediawereld. Qua inhoud leunt Follow the Money misschien nog dichter aan bij onze 'core'. We kennen elkaar en zullen in de toekomst nauwer samenwerken. Ook andere spelers als Charlie Magazine, rekto:verso en StampMedia behoren tot onze structurele partners. "Keep up the good work", "Ga zo door", "Blijven gaan" Dat was veruit de meest voorkomende 'opmerking' en dat doet ons uiteraard plezier! Jullie vertrouwen sterkt ons geloof in de missie van Apache: onafhankelijke onderzoeksjournalistiek brengen die zich niet hoeft te verantwoorden bij belangengroepen of adverteerders.
LEES OOK
Redactie Apache / 01-06-2012

Debat: Hebben jongeren de 'oude' media nog nodig?

Donderdag 28 juni organiseert Apache samen met StampMedia een debat over de nieuwsbeleving van jongeren. Hoe gaan zij met media, en meer bepaald nieuws, om? StampMedia…
Hebben jongeren de 'oude' media nog nodig? (Illustratie StampMedia)
Redactie Apache / 20-03-2012

Open brief aan Lieten: 'Breek het Vlaamse medialandschap open'

Apache, De Wereld Morgen, MO*, Rekto:Verso en StampMedia schrijven een open brief aan minister van media Ingrid Lieten. De aanleiding is de opening van het Media-Innovatie Centrum…
Vlaams vice minister-president en minister van Media Ingrid Lieten (Foto Joël Bervoets/StampMedia)
Georges Timmerman / 28-04-2010

Onafhankelijke nieuwssites staan samen sterker

Apache heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met drie nieuwssites die, net zoals wij, onafhankelijk zijn van de grote mediagroepen, een complementair nieuwsprofiel hebben en…
apache