KISS IS

2

Keep It Simple & Stupid (KISS), is wellicht de oudste regel in reclame die nog steeds gebruikt wordt. De nieuwe IS-propagandastrategie, waarbij een wegens bril intelligent uitziende kerel hooggeschoolden probeert terug te lokken naar het kalifaat, is zo’n typisch product uit de platte marketing denktank.

CHRIS VAN CAMPDe Twitter-campagne met hashtag ‘waar zoek je je toevlucht’ was meteen goed voor 31.000 doelgerichte boodschappen. De mediamachine draait op volle toeren. Weg zwarte mummies, hier is de door het kalifaat bevrijde intellectueel. IS, wast nu nog witter. Ook nog een mooie publireportage in hun glossy magazine en er is geen arts, ingenieur of wetenschapper die nog langer twijfelt. Hoe moeilijk kan het zijn om het marketingbureau op te sporen dat heel vakkundig de account van hun klant IS beheert? En als we dan toch googelen, snor ook even op waar die Toyota’s vandaan komen en waar die kunstschatten keurig verpakt in van die leuke bolletjesplastiek terecht komen. Is het opzettelijk of geloven we echt dat we een soort KMO-zone in de woestijn moeten zoeken?

Troje

Zelf vind ik het reclamebureau van IS overroepen. Als het gaat om verwarring zaaien valt er nog iets te zeggen voor hun nieuwste oproep aan vluchtelingen om Europa weer in te ruilen voor de groenere weiden van Syrië en Irak. Maar die filmpjes zijn niet aan die vluchtelingen gericht, want hoe krijg je aan mensen met twee voeten in de smerige realiteit verkocht dat Europa hun terugkeer zou tegenhoudenn desnoods met dezelfde hekken waardoor hun de toegang tot Europa werd ontzegd. Hoe laat je hen geloven dat het puin en de terreur die ze de rug toekeerden als bij toverslag in een paradijs is veranderd? Mits wat psychologie for dummies kan je het zo ontleden: IS had beter de mond gehouden over die duizenden strijders die ze zouden verstopt hebben in de vluchtelingenstroom. Als het niet zo is en ze komen niet bovendrijven dan ondermijnt die boodschap op termijn hun geloofwaardigheid. Is het wel zo, dan hadden ze beter nog wat hun mond gehouden. Het Trojaanse paard was niet door de poorten geraakt als er een sticker met “gevaarlijke lading” had opgeplakt. Laat ons zeggen dat deze nieuwe aanpak het doel kan hebben om de aandacht af te leiden van oude denkpistes waarbij IS, lees hun constructeur/eigenaar, baat heeft bij de ontreddering van Europa door massale migratie en dreiging. Wat Europa vervelend alerter maakt.

Hoe dan ook, ze maken er een potje van. Eén waar de ene dag op het etiket staat “met toevoeging van ziekmakend spul” en de andere dag: a spoon a day keeps the doctor away. Uit het kalifaat al zeker. Je zou wel gek zijn om er met je stethoscoop naartoe te trekken, tenzij je je Hippocrates zelf waant die het redden van levens boven dat van zichzelf zou zetten. Maar goed, je weet nooit, Artsen zonder Grenzen vinden ook steeds weer de drive om in wespennesten hospitalen op te richten. Maar om nu elke ochtend door een Toyota pick-up met strijders uit je bed gelicht te worden, dat vergt toch een andere motivatie dan louter humanitaire gevoeligheid. Ik zou zeggen gooi er wat luxe en oliegeld tegenaan, voor je het weet zit er op iedere niet vernielde straathoek in Raqqa een plastisch chirurg.

Kunnen we besluiten dat IS er het astronomisch veelvoud van de N-VA tegenaan smijt om zijn filmpjes en berichten viraal te verspreiden?

Opportunisme

Ik heb mezelf wel eens bezondigd aan sociale-media-campagnes, zij het eerder in de minder explosieve cultuursfeer. Dat maakt dat ik het ongelofelijk vind dat de shit van het IS-bureau niet van de reguliere kanalen geband wordt. Terwijl je als onschuldig low profile gebruiker met de regelmaat van de klok wordt teruggefloten of liever het alternatief krijgt aangeboden om betalend nog beter campagne te voeren. Kunnen we daaruit besluiten dat IS er het astronomisch veelvoud van de N-VA tegenaan smijt om zijn filmpjes en berichten viraal te verspreiden? En hoe medeplichtig mogen we die kanalen dan noemen, die bovendien veelal in Amerikaanse handen zijn? Dat de reguliere spartelende media in hun zucht naar content, want zo heet nieuws tegenwoordig, gretig en gratis mee terreur zaaien, wijt ik graag aan dom opportunisme op een kruideniersniveau.

De vraag blijft: waarom lijkt het onmogelijk om de machine achter IS te onthullen en hun handlangers in kaart te brengen? Als Toyota niet weet hoe hun spiksplinternieuwe auto’s daar gekomen zijn, en het valt niet te traceren… hoe komt het dan dat drugtrafiek af en toe nog wel eens naar de bron leidt? Normaliter zou de goederenstroom van Toyota transparanter moeten zijn dan van de doorsnee drugbaron. En dan heb ik het nog niet over het beschermen van de geperverteerde helers die werelderfgoed in mootjes bestellen en kopen, het transport ervan en de corrupte gatekeepers. Waarom is niemand daar mee bezig? Omdat de gezaaide verwarring werkt? Hoe hard moet iets stinken, voor het onhoudbaar wordt.

Auteur: Chris Van Camp

Chris Van Camp deed alles wat je schrijvend (voorlopig) ongestraft kan doen. Ze schreef columns voor Apache, De Morgen, Klara en Knack, theaterteksten en boeken.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid