Hopla

Jeroen Olyslaegers
Jeroen Olyslaegers
Jeroen Olyslaegers
Jeroen Olyslaegers

Dit spektakel werd gesponsord door niemand minder dan Volkswagen – Commercial Vehicles. Hun vaantjes wapperden overal. Dat was een tikje wrang, gezien er net werd onthuld dat ze met hun ordinair softwaregesjoemel de consument en talloze overheden hebben opgelicht qua uitstoot van hun dieselmotoren. Geen enkele expert die er aan twijfelt dat deze firma alleen in de hoek dient te staan met ezelsoren.

Hopla! Een dag of twee terug in de tijd, stonden op diezelfde Grote Markt een paar elektrische sportwagens van Tesla te blinken. Bedrijfsleider Elon Musk, volgens journalisten de "Henry Ford" van deze tijd, wuift naar fans en duikt dan achter het stuur van zijn coole wagen met naast hem burgemeester Bart De Wever. De trip gaat richting haven waar ze even op prospectie gaan voor een mogelijk bedrijfsterrein voor Tesla. De bedrijfsleider belooft niets, maar wie weet komen ze met Tesla wel naar Vlaanderen. Politici staan naast hem te blinken. Wat een opsteker! Wel jammer dat die lepe Musk een sneer geeft aan het adres van Volkswagen.

Honderd miljoen

Hopla! Minister Van Overtveldt meldde een dag eerder dat de federale overheid goesting heeft om honderd miljoen te steken in een mogelijk nieuwe fabriek voor elektrische auto’s. Van Tesla? Nee, van Volkswagen. Oké, dat is wat raar. Die mannen hebben ons dus net serieus opgelicht. De krant De Morgen rekent even voor. Op 11 miljoen Volkswagens over heel de planeet wordt dat een NOX-uitstoot van minstens 250.000 ton, terwijl hun beloftes gingen over ongeveer 20.000 ton.

Ter vergelijking: in Vlaanderen is de totale uitstoot jaarlijks 100.000 ton. En nu gaan we die rakkers, naar goede Belgische gewoonte, een subsidiecheque van 100 miljoen euro toeschuiven. Ja, maar het gaat wel over de toekomst, hé? Die van Volkswagen willen elektrisch gaan. En het gaat over banen! Welvaart! Het is wel alsof je net bestolen bent en de dief een nieuwe ecowoning aanbiedt.

Deze week heeft de hoop die je in de 21ste eeuw zou moeten koesteren een slag in het gezicht gekregen van oplichters die in de 20ste eeuw thuis horen

Nuance, Olyslaegers, nuance! Waarom altijd zo kort door de bocht gaan? Tja, omdat ik vermoed dat ik niet alleen ben om deze pamperpolitiek zo kortzichtig te vinden. Deze week heeft de hoop die je in de 21ste eeuw zou moeten koesteren een slag in het gezicht gekregen van oplichters die in de 20ste eeuw thuis horen. Gaat dat over toekomst? Het is alsof de goden symbolisch vragen of we het nu nog niet door hebben. Met sjoemelen kom je er niet in de strijd tegen de klimaatopwarming.

Lobby

Niettemin: Hopla! Vandaag zitten vier federale ministers in de VN-gebouwen te New York om te lobbyen. Ze willen heel graag dat iemand van ons, UCL-professor Van Yperseele, voorzitter wordt van het Klimaatpanel, want dat zou nogal eens een diplomatische boost zijn voor ons land. Professor Van Yperseele heeft er ook zin in en dat is gezien zijn indrukwekkend curriculum vitae volstrekt te begrijpen. Ik vraag me wel af wat die prof zelf denkt wanneer hij dat gelobby aanschouwt. Dit land slaat een volstrekt modderfiguur in de strijd tegen de gevolgen van de klimaatopwarming.

Cru gesteld? We doen geen kloten. Iedereen lacht ons uit. Onze overheid sponsort bedrijfswagens als een vorm van loonpolitiek en dat in vraag stellen is volstrekt taboe. Wanneer het gaat over het gunstig stemmen van bedrijven, gedraagt deze regering zich als een butler en is de zorg om het milieu niet meteen een prioriteit. De butler kucht daarbij beleefd en verzoekt alle milieubelangen om in de wachtkamer plaats te nemen. Wanneer het gaat over diplomatie staan we er wel. We willen blinken, maar de glans is al van ver te dof. Ja, we zijn een klein land. Maar misschien zou juist dat een voordeel kunnen zijn. De toekomst is aan landen die bedrijven stimuleren die wél ecologisch willen werken. Dan geef je mensen collectief hoop. In een wachtkamer hoort de 21ste eeuw niet thuis. Hopla!

LEES OOK
Thomas Falk / 02-11-2020

Beleidsfalen is symptoom van systeemfouten pre-corona

België is het zwaarst getroffen land in Europa. Hoe kon het zover komen? Daarvoor moeten we kijken naar de systeemfouten die er al waren pre-corona.
POLITICS CONSULTATION COMMITTEE
Anton Jäger / 07-10-2020

De eindstrijd van de verzuiling

Het woord ‘kartelcoalitie’ lijkt pijnlijk accuraat voor de nieuwe regering: een laatste run voordat de regeringspartijen gezamenlijk tot Vlaamse Vijfsterrenbewegingen vervellen,…
GENT UNIVERSITY LECTURE ROUSSEAU LACHAERT COENS
Bert Verhoye / 23-08-2019

Koro 23 augustus 2019

Het rubriekje van Bert Verhoye waarin onze hysterische wereld geconfronteerd wordt met problemen, die geen problemen zijn.
Bert Verhoye