Waarom zou u een Media ID aanmaken?

Peter Casteels
media_xll_7501226
media_xll_7501226

Het is jarenlang aangekondigd en het heeft een stevige cent gekost (onder meer twee miljoen euro aan overheidssubsidies), maar sinds het einde van vorige week is Media ID eindelijk online. Wie dat wil kan zijn persoonsgegevens opgeven en krijgt in ruil een account waarmee nieuwssites van alle deelnemende Vlaamse media kunnen worden bezocht. Voorlopig gaat het enkel om de titels (of ‘merken’) van het Mediahuis.

Weinig incentives

Wouter Bigaré is projectmanager van Media ID. De komende dagen en weken zullen zo goed als alle Vlaamse mediamerken in het systeem worden ingeschakeld. “Dan wordt het interessant voor nieuwsomnivoren die overal kunnen inloggen met hetzelfde wachtwoord”, vertelt Bigaré.

Of voor de meeste mensen, die maar één krantenabonnement hebben en dus maar op één site inloggen om aan het betaalgedeelte te raken, een Media ID ook van pas kan komen, is een andere vraag. Maar daar twijfelt Bigaré evenmin aan: “Alle gebruikers die geregistreerd zijn, hebben vaak toegang tot extra content. Of ze moeten zich aanmelden om reacties na te laten of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ook dat behoort tot de mogelijkheden.”

Pieter Vendegem: Zoals het Media ID er vandaag uitziet, gaat het waarschijnlijk weinig mensen aantrekken

De Gentse professor communicatiewetenschappen Pieter Verdegem begeleidde een onderzoek naar wat Vlamingen van Media ID verwachten. Hij is zelf nog niet helemaal overtuigd. “Ik begrijp de strategie van media om zichzelf te groeperen”, vertelt Verdegem. “Maar zoals het Media ID er vandaag uitziet, gaat het waarschijnlijk weinig mensen aantrekken. Daarvoor zijn de incentives te beperkt. Ook al doen sites wel hun best om met wedstrijden en spelletjes evengoed niet-abonnees aan te zetten hun gegevens in te vullen.”

Verplicht wordt een Media ID voorlopig dan ook niet – het blijft gewoon mogelijk om overal met andere gegevens aan te melden – en het is bovendien nog niet mogelijk om voor abonnementen of andere diensten van de titels die meedoen te betalen met Media ID. Ook dat zit er niet aan te komen. “Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat partners gebruik maken van de betaalmogelijkheden van Media ID”, vertelt Bigaré. “Dat is een strategische keuze die zij zelf moeten maken. Maar in theorie kan het dus reeds. En ik ben er zeker van dat partners daar in de toekomst ook wel gebruik van zullen maken.”

Data: iemand?

De gebruikersmogelijkheden van een Media ID zijn al bij al beperkt. Dat doet de vraag rijzen of het project – zoals wel meer initiatieven de afgelopen tijd – niet vooral bedoeld is om datagegevens te verzamelen. In De Standaard wordt het Media ID zelfs een ‘front tegen Facebook’ genoemd, omdat het een poging is de data die weglopen naar Facebook wanneer iemand met zijn account op een krantensite inlogt, zelf bij te houden. Maar ook dat zou volgens de initiatiefnemers geen goudmijn worden voor Media ID. “Wij beschikken enkel over de data van de gebruiker en de informatie over welke merken hij gekoppeld heeft aan zijn Media ID. Wij kunnen niet zien welke artikels hij leest of in welke topics hij geïnteresseerd is”, zegt Wouter Bigaré. Ook de krantensites, die enkel de gegevens over hun eigen site te zien krijgen en dus geen overzicht hebben over wat u overal raadpleegt, zullen geen toegang krijgen tot meer data dan waar ze vandaag al van hun lezers over beschikken.

Jo Caudron: Goed als Media ID een lokale concurrent van megaplatformen kan worden

In het campagnefilmpje dat Media ID maakte, wordt zelfs benadrukt dat privacy een grote bezorgdheid is van de dienst en dat de gebruikers de controle behouden over hun eigen data. “Het is duidelijk dat het Media ID vertrouwen moet uitstralen”, zegt Pieter Verdegem daarover. “Dat zorgt er misschien voor dat mensen ook correcte gegevens opgeven: nu verzinnen ze soms mailadressen om te ontsnappen aan reclame. Als Media ID daarin slaagt, kan het waardevollere informatie leveren dan de krantensites. Dan worden de profielen die men van lezers bijhoudt veel scherper.”

Ook media-expert Jo Caudron, ziet kansen voor Media ID. “De meeste aanmeldingssystemen vragen vandaag te veel inspanning van de gebruiker”, zegt hij. “Daarom melden mensen zich aan via Amerikaanse megaplatformen als Facebook en Twitter. Dat is veel eenvoudiger, maar het is geen gezonde situatie. Het zou goed zijn als daar een lokale concurrent voor komt. Media ID kan zoiets worden. Ik heb alleen de implementatie nog niet gezien: daar kan ik dus niets over zeggen.”

Op deze site kan u uw eigen Media ID aanmaken. Morgen kijkt Apache.be naar het gebruik van data achter nieuwssites.

LEES OOK
Tom Cassauwers / 11-07-2018

Google mag zich aan miljardenboete verwachten

Eurocommissaris voor Mededinging Vestager zal Google beboeten voor haar Android-beleid. Mogelijk gaan onze mobiele telefoons er straks anders uitzien.
136777729_ffa183362f_b
Peter Casteels / 26-02-2015

Media willen alles over u weten

Nieuwssites gebruiken trackers om uw surfgedrag te volgen, bedoeld om u vervolgens gerichte advertenties en redactionele inhoud aan te bieden. Maar opboksen tegen Facebook en…
14438751348_d066f99ac0_o
Jeroen Struys / 15-05-2013

De promomachine die Punk heet

Het nieuwe album van Daft Punk moet en zal de hele hitparade aan de kant vegen. Oorzaak van het gegarandeerde succes: revolutionaire promo; er is gewoon geen ontkomen aan. Zijn de…
Les deux "visages" de Daft Punk pour l'album "Random Access Memories"