Voka: 'We hebben weinig slechte ervaring met de media'

Peter Casteels
apache

Beschikken journalisten naar uw aanvoelen vandaag over voldoende expertise om op een correcte en adequate wijze te berichten over thema's die uw organisatie aanbelangen?

"Er zit heel wat expertise op de krantenredactie: zeker bij kwaliteitstitels zoals De Standaard, De Morgen en De Tijd. Die mensen zijn zeer gespecialiseerd. Langs de andere kant komt er een nieuwe generatie journalisten aan die meer polyvalent moet werken. Van hen krijgen wij vragen die meer over research gaan dan echt onze standpunten. Maar dat vinden we niet erg: we hebben daar de knowhow voor."

Krijgt u informatie waarvan uw organisatie overtuigd is dat ze ook maatschappelijk relevant is, makkelijk in de media?

"We worden beschouwd als één van de instituten, en die krijgen hun informatie moeilijker kwijt dan vroeger. Persberichten of persconferenties worden minder opgepikt, en het contact met individuele journalisten wordt belangrijker. Bij populaire kranten moeten we wel altijd zorgen voor een praktijkvoorbeeld om ons nieuws te illustreren. Dat is nodig als we een breed publiek willen bereiken."

Bent u tevreden over de manier waarop de informatie die via uw organisatie wordt aangereikt of waarover (iemand van uw ) organisatie werd gecontacteerd door journalisten in de krant of in andere media verschijnt?

"We hebben weinig slechte ervaring met de media. Aan Franstalige kant ligt dat iets moeilijker. Sinds Bart De Wever zijn fameuze uitspraak over Voka heeft gedaan in 2011 ("Voka is mijn echte baas", pc), worden we daar nog steeds elke keer op aangesproken. We zijn nochtans een onafhankelijke instelling die met alle partijen in gesprek is."

Herkent en erkent u punten van kritiek zoals die ons vaak bereiken:  gepersonaliseerd, sensationeel, weinig diepgang, te zeer gefocust op potentiële conflictstof, schreeuwerige koppen/foto's/quotes, ...

"Media gaan meer op zoek naar waar de discussie zit en hoe ze die misschien gaande kunnen houden. Jo Libeer had onlangs een opiniestuk over de cultuursector in De Standaard: tot 9 dagen daarna is die krant daar antwoorden en meningen over blijven publiceren. Dat was vroeger ondenkbaar. Maar ik vind het een goede evolutie dat kranten hun eigen thema’s uitkiezen waarop ze zich profileren. Het moet alleen niet al te veel doorslaan natuurlijk."

Ziet u de voorbije jaren een evolutie in de (wijze van) berichtgeving over de thema's die uw organisatie aanbelangen?

"Het moet allemaal sneller en eenvoudiger. We krijgen steeds meer vragen zoals hoeveel een staking heeft gekost of hoeveel bedrijven er gesloten waren. Dat houdt het simpel. Het wordt ook moeilijker om een opinie gepubliceerd te krijgen: kranten zijn meer naar beroemdheden op zoek dan naar experten. Ze zien liever een stuk van onze CEO verschijnen dan van iemand van ons kenniscentrum. Dat vinden we jammer: die mensen beheersen hun domeinen als geen ander."

LEES OOK
Peter Casteels / 30-11-2014

Media en middenveld (slot): werkgevers klagen niet

Hoe kijken werkgeversorganisaties naar de media? Echt te klagen hebben ze niet. Minder alleszins dan nogal wat andere middenveldorganisaties die we eerder aan het woord lieten…
nieuws1