Unizo: 'De link met de consument wordt steeds belangrijker'

30 november 2014 Peter Casteels
apache

Beschikken journalisten naar uw aanvoelen vandaag over voldoende expertise om op een correcte en adequate wijze te berichten over thema's die uw organisatie aanbelangen?

"Er zijn zeker nog een aantal echte experten, en dan specifiek journalisten die zich met het sociaaleconomische luik bezig houden. Maar ik heb toch de indruk dat er vooral van nieuwe journalisten verwacht wordt dat ze meer generalist zijn. Het moet ook allemaal zo vlug gaan. Journalisten krijgen nauwelijks de tijd om deftig onderzoek te doen of om zich in het onderwerp te verdiepen. Als je soms ziet wat er verschijnt …"

Krijgt u informatie waarvan uw organisatie overtuigd is dat ze ook maatschappelijk relevant is, makkelijk in de media?

"Dat hangt af van thema tot thema, maar over het algemeen kan UNIZO zeker niet klagen wat betreft de media-aandacht. Uiteraard kies je het medium ook op basis van het thema. Een “populair” ondernemersthema ga je eerder aan een populairdere krant geven. Een zwaar sociaaleconomisch dossier reserveer je dan eerder voor de meer gespecialiseerde pers. Al is dit nooit zwart-wit. Soms is er ook een extra duwtje nodig om aan te tonen dat iets heel belangrijk is voor ondernemers. De link met de consument moet er wel meer en meer zijn, ondervind ik. "

Bent u tevreden over de manier waarop de informatie die via uw organisatie wordt aangereikt of waarover (iemand van uw ) organisatie werd gecontacteerd door journalisten in de krant of in andere media verschijnt?

"Globaal gezien zeker. Uiteraard verschijnt er soms iets dat niet helemaal zo was bedoeld. Maar dat gaat meer over details of woordkeuzes. "

Herkent en erkent u punten van kritiek zoals die ons vaak bereiken:  gepersonaliseerd, sensationeel, weinig diepgang, te zeer gefocust op potentiële conflictstof, schreeuwerige koppen/foto's/quotes, ...

"Nieuws moet zeker meer aanspreken dan vroeger. Je ziet dat ook aan de manier waarop kranten er vandaag uitzien. Als je kranten vergelijkt met vroeger, dan nemen foto’s vandaag een meer prominente plaats in. Titels zijn natuurlijk een manier om lezers te lokken.

"Wat betreft conflict zoeken, in het geval van vakbonden-werkgevers, kunnen we ons erin vinden. Een conflict tussen vakbonden en werkgevers krijgt meer ruimte in een krant dan een compromis. Media worden ook vaak gebruikt om zaken aan te klagen, in plaats van iets aan de onderhandelingstafel uit te spreken.

"En zoals ik al aangaf, de link met de consument is steeds belangrijker. Hij moet zich in een artikel kunnen terugvinden. Er is een evolutie, maar er is minstens een even grote evolutie in de manier waarop lezers hun krant lezen. Veel mensen schakelen over op online kranten of kranten via de tablet. Kranten worden niet meer van a tot z gelezen. Als uitgever moet je dus zoeken naar manieren om lezers aan te trekken en ook aan je te binden. Maar we moeten zeker opletten dat de slinger niet te ver doorslaat. "

Ziet u de voorbije jaren een evolutie in de (wijze van) berichtgeving over de thema's die uw organisatie aanbelangen?

"Die link met de consument, die moet er vandaag meer inzitten dan vroeger. Puur ondernemersnieuws, dat vindt moeilijker ingang. "

LEES OOK