Netwerk Tegen Armoede: ‘Populaire kranten pakken graag uit met platitudes’

0

De voorbije weken ondervroeg Apache.be middenveldorganisaties over hun wedervaren met de Vlaamse media. Vijf vragen legden we hen voor. Hier leest u de antwoorden van Peter Heirman van het Netwerk Tegen Armoede.

Beschikken (kranten)journalisten naar uw aanvoelen vandaag (nog) over voldoende expertise om op een correcte en adequate wijze te berichten over thema’s die uw organisatie aanbelangen?

“De krantenjournalisten die zich specifiek op sociale actualiteit richten, zijn op een hand te tellen. Er is zeker expertise aanwezig, maar die concentreert zich bij enkele journalisten, die dan nog hoofdzakelijk bij de kwaliteitskranten werken (en ook daar durft men de bal wel eens misslaan). Bij populaire kranten is het vaak huilen met de pet op.

“Ligt het probleem bij de journalisten? Eerder bij het beleid van kranten om hun (zeker jonge) journalisten ‘generalistisch’ te laten werken. Ze moeten over alles en iedereen kunnen schijven. Vandaag over armoede, morgen gezondheid en de dag erna een lifestyle-reportage. Heel wat journalisten zijn oprecht geïnteresseerd in onze thema’s en proberen ons standpunt te begrijpen, maar krijgen onvoldoende ruimte om er zich echt in te verdiepen.”

Krijgt u informatie waarvan uw organisatie overtuigd is dat ze ook maatschappelijk relevant is, makkelijk in de media?

“Nog altijd minder dan we zouden willen, maar wel meer dan vroeger. We kunnen niet ontkennen dat de aandacht voor armoede en armoedebestrijding in de media de voorbije jaren toegenomen is en dat de berichtgeving hierover een stuk genuanceerder is dan enkele jaren geleden, ondanks het gebrek aan expertise dat we nog altijd duidelijk zien (zie vorige vraag).

“Populaire kranten blijven wel heel sterk focussen op het caritatieve aspect. Het schuldmodel raakt meer en meer op de achtergrond en dat is onmiskenbaar een goede zaak.”

Bent u tevreden over de manier waarop de informatie die via uw organisatie wordt aangereikt of waarover (iemand van uw ) organisatie werd gecontacteerd door journalisten in de krant of in andere media verschijnt?

“Dat is heel sterk verbeterd in vergelijking met vroeger. We kunnen veel duidelijker afspraken maken (we hebben daar ook zelf actief op gewerkt in het project mediawijsheid en armoede) en zijn tot 10 richtlijnen gekomen voor media en armoedeorganisaties. Het respect en de nuancering zijn zeker toegenomen, al valt een enkele journalist nog wel eens uit zijn rol.”

Herkent en erkent u punten van kritiek zoals die ons vaak bereikt:  gepersonaliseerd, sensationeel, weinig diepgang, te zeer gefocust op potentiële conflictstof, schreeuwerige koppen/foto’s/quotes, …

“Zeker herkenbaar, maar, zoals hierboven al aangehaald, zeer zeker een positieve evolutie. Wel is het zo dat populaire kranten graag uitpakken met platitudes (Marijn De Valck over marginalen, Meersschaut over minderwaardige mensen) van bekende namen waar wij dan mogen/moeten op reageren. Weinig inhoudelijk en weinig constructief. Anderzijds worden mensen in armoede vandaag met meer respect en omzichtigheid benaderd dan vroeger.”

Ziet u de voorbije jaren een evolutie in de (wijze van) berichtgeving over de thema’s die uw organisatie aanbelangen?

“Er is zeker meer aandacht voor armoede en de kijk op (mensen in) armoede is een stuk genuanceerder dan enkele jaren geleden, al zijn we zeker nog niet waar we moeten zijn.”

Auteur: Peter Casteels

Peter Casteels (1989) studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent. Op Twitter spreekt u hem best aan met @pcasteels en mailen kan naar peter.casteels@apache.be.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid