ACV: 'Het is lastig wanneer je eerst moet uitleggen wat een CAO is'

Peter Casteels
apache

Beschikken journalisten naar uw aanvoelen vandaag over voldoende expertise?

"Ik wil zeker niet veralgemenen, maar ik spreek vaak journalisten die ik echt heel veel moet uitleggen. Soms moet ik met de basis beginnen. Wij werken vaak rond technische dossiers: dan is het lastig wanneer ik eerst moet vertellen wat een CAO is. Dat merk ik ook als ik persberichten verstuur. Wanneer dat over ingewikkelde onderwerpen gaan, komt daar weinig reactie op. Zelfs al zijn het belangwekkende dossiers. Journalisten houden zich liever met strategische spelletjes bezig. Het is moeilijker om daarmee aantoonbare fouten te maken.

"Journalisten die langer meedraaien, slagen er vaker wel in expertise te vergaren: er zijn er die mij soms moeten uitleggen hoe het precies zit. Chris De Nijs is daar een voorbeeld van. Bij de openbare omroep werken mensen die de tijd krijgen om kennis en een netwerk op te bouwen."

Krijgt u de informatie die u relevant vindt makkelijk in de media?

"Persberichten worden niet heel vaak overgenomen. Wat wel gebeurt, is dat wij een afgewerkt dossier voorbereiden en daarmee naar een journalist stappen. Dan kunnen we daar meestal goed rond samenwerken, en zijn we ook zeker dat het voldoende aandacht krijgt. Maar soms gebeurt het dat wij een journalist overtuigen van een onderwerp, maar dat hij het niet aan zijn eindredactie verkocht krijgt. Dan is het toch niet spannend genoeg voor de krant."

Bent u tevreden over de manier van berichtgeving?

"Over het nieuws waar we zelf aan meewerken, hebben we niet te klagen. Maar de berichtgeving over de vakbonden is al langer heel negatief. Dat versterkt zichzelf ook: die spiraal naar beneden is maar moeilijk te stoppen. In edito’s en opiniestukken lees je ook de hele tijd dat vakbonden conservatief zijn en niet meer van deze tijd. Misschien ligt het ook aan de manier waarop wij communiceren, maar tegen zo’n teneur valt moeilijk op te boksen."

Herkent u kritiek op de media zoals die wel vaker voorkomt: gepersonaliseerd, sensationeel, weinig diepgang, …

"Er wordt enkel bericht als het slecht gaat. Onlangs hebben de sociale partners een akkoord bereikt over oudere werknemers in bedrijven. Dat heeft amper aandacht gekregen. Pas als er conflict is, wordt het interessant. Maar dat is misschien ook begrijpelijk."

Ziet u een evolutie?

"Alles gaat steeds sneller en sneller. Dat heeft ook gevolgen voor journalisten: zij hebben nog minder tijd om iets na te kijken."

LEES OOK
Peter Casteels / 12-11-2014

Media en middenveld: een beetje ruis op de lijn

Hoe kijken middenveldorganisaties naar de media? Daar probeerde Apache.be een beeld van te krijgen. Dat beeld bleek 'on the record' een stuk genuanceerder dan wat politici ons …
nieuws1