Knipselmap Blendle verovert medialand

0

Het gaat hard voor de digitale kiosk Blendle. In het voorjaar opende de site in Nederland haar deuren, en zondag raakte bekend dat The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer drie miljoen euro investeren in het bedrijf. Als Blendle werkelijk de iTunes van de krantenwereld wordt, is het slim gezien van hen om zich in te kopen.

De site, dus.

De site, dus.

Het concept van Blendle is eenvoudig. Gebruikers kunnen door alle kranten en magazines die de site in de aanbieding heeft (naast zowat alle Nederlandse media ook enkele Vlaamse titels zoals De Tijd en Humo) bladeren en hoeven enkel te betalen als ze een artikel willen lezen. Dat kost soms slechts 19 cent voor een krantenstuk, en loopt op tot 79 cent voor een achtergrondverhaal in een weekblad. Van die bedragen gaat 70 procent naar de uitgevers en houdt het bedrijf 30 procent voor zich.

Het idee achter Blendle is om eindelijk de artikels die in kranten en bladen staan op een handige manier toegankelijk te maken voor internetgebruikers. Ondanks dat veel kranten hun sites trachten te verbeteren, is dat nog steeds lastig. De inhoud van een medium wordt bij Blendle ook losgekoppeld van het merk: artikels komen op zichzelf te staan. Niet iedereen leest per se een hele krant, maar zoekt artikels misschien liever bij elkaar in een hele reeks titels. Vooral voor professionele mediagebruikers is dat het geval. En wie door vrienden op Facebook of op Twitter op artikels wordt gewezen, komt ook niet altijd bij dezelfde krant uit.

Is Blendle een succes? Hip en populair is de site in elk geval: weekendabonnees van Het Parool krijgen zelfs voor 150 euro krediet in de krantenkiosk om hen over de streep te trekken. De site zegt zelf nu 130.000 gebruikers te hebben in Nederland en Vlaanderen, maar daarvan is er maar een klein deel dat meer geld zal uitgeven dan het startersbedrag van 2,5 euro dat iedereen krijgt. Brecht Decaestecker van De Morgen schat dat ongeveer 26.000 mensen Blendle regelmatig gebruiken. Voor een site die een half jaar online is, is dat alles behalve een slechte start. Maar het is ook geen overrompelend succes. Dat is de investering van The New York Times en Axel Springer wel.

Geen afspraken

Hoewel: er waren hoe dan ook nieuwe middelen nodig. Zonder was het geld in augustus van dit jaar opgeraakt. “Ik heb enkele maanden goedkoop gewerkt”, vertelt Thomas Smolders daarover. De Vlaming werkt voor de site en heet op Twitter ‘BelgBaas bij Blendle’. “Maar we wisten natuurlijk wel dat die investering eraan zat te komen. Sinds februari zijn we al in gesprek met Axel Springer.” In totaal werken er vandaag 32 mensen bij de start-up. De meeste houden zich bezig met de artikels op de site te krijgen. “Vooral bij magazines hebben we soms enkel een pdf. Dat moet allemaal handmatig gebeuren, maar nu is er ook budget om andere mensen aan te nemen”, vertelt Smolders.

Oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn willen de volledige leiding over het bedrijf stevig in handen houden

Zullen de nieuwe investeerders mee de koers bepalen van het bedrijf? Er komt geen raad van bestuur, en oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn willen de volledige leiding over het bedrijf behouden. “The New York Times en Springer hebben heel weinig inspraak. Wij doen gewoon verder zoals we bezig zijn. En ze krijgen al helemaal geen inkijk in de data van het lezersgebruik. Dat zouden hun concurrenten nooit aanvaarden”, zegt Smolders over de afspraken. Geloven alle andere uitgeverijen die belofte ook? “Dat ging verbazend makkelijk. In de Verenigde Staten wordt er wel vaker samen gewerkt. Ze vertrouwen elkaar.”

Er werd dus ook al met andere uitgeverijen gesproken. De bedoeling is dat er in de nabije toekomst een grote uitbreiding komt van het aanbod in de kiosk. Smolders: “Het zou onnozel zijn om enkel The New York Times op te nemen. We wachten tot we meer titels hebben. Er komt ook een Belgische lancering van de site. Dan introduceren we Belgische supergebruikers [bekende personen die Blendle gratis gebruiken en bijhouden welke artikels ze lezen zoals op Twitter, pc].” Daarnaast is het na de buitenlandse investering ook de bedoeling om andere Europese markten te betreden, maar een concrete tijdslijn wordt daarvoor niet gegeven.

EXISTENTIËLE bedreiging

Het manoeuvre van de twee mediahuizen zegt iets over wat er aan het gebeuren is in de nieuwsindustrie. Toevallig schreef de mediajournalist van The New York Times, David Carr zijn column zondag over het toenemende belang van digitale platformen. Steeds meer zijn nieuwssites afhankelijk van internetverkeer dat langs sociale media zoals Facebook en ook Twitter naar hen wordt geleid. Het gebruiksgemak van Facebook overklast vooral de mobiele sites van kranten. Met de algoritmes die het bedrijf gebruikt om berichten in haar Newsfeed te ordenen, krijgt het bedrijf niet enkel veel macht, ook een aanzienlijk deel van de adverteerdersinkomsten gaat naar Mark Zuckerberg. Carr citeert een bron die beweert dat de wedstrijd tussen uitgeverijen en digitale platformen een ‘existentiële bedreiging’ vormt voor de journalistiek.

Waar de muziekindustrie met lede ogen aanziet hoe Apple dertig procent van de omzet van iTunes bijhoudt, hebben deze mediabedrijven nu een aandeel in Blendle

In die optiek hebben The New York Times en Axel Springer het goed gezien om zich in een nieuw en veelbelovend internetplatform als Blendle in te kopen. Volgens Smolders zijn het ook slechts ‘peanuts’ wat de bedrijven investeren. Springer investeerde onlangs 20 miljoen euro in een Duitse variant van De Correspondent. Waar de muziekindustrie met lede ogen aanziet hoe Apple dertig procent van de omzet van iTunes bijhoudt, hebben deze mediabedrijven tenminste een aandeel in de winst die Blendle hopelijk zal maken.

Media ID

In Vlaanderen worden andere keuzes gemaakt: een platform met grote ambities wordt al sinds 2012 aangekondigd. Met Media ID komen alle Vlaamse nieuwssites achter hetzelfde aanmeldingssysteem te zitten. Daarmee moet het mogelijk worden om veel eenvoudiger voor nieuws te betalen, en zijn de reacties onder nieuwsberichten ook niet langer anoniem. Volgens Patrick Lacroix van de Vlaamse Nieuwsmedia, op de site Datanews, ‘kijkt de hele wereld naar dit initiatief, hoe Vlaanderen dit rond kan krijgen’. Voor Media ID werden via het MIX vele honderdduizenden euro’s subsidies gereserveerd, maar hoewel al vaker aangekondigd, is het systeem nog steeds niet operationeel. Het plan is om dit najaar van start te gaan, maar een officiële datum is er nog niet. Onenigheid tussen de betrokken uitgeverijen over de snelheid van implementatie zou daaraan ten grondslag liggen.

Auteur: Peter Casteels

Peter Casteels (1989) studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent. Op Twitter spreekt u hem best aan met @pcasteels en mailen kan naar peter.casteels@apache.be.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid