Verzekerd van de Apple Watch

Redactie Apache
Verzameling oude horloges (Foto AlexKerhead)
Verzameling oude horloges (Foto AlexKerhead)
Verzameling oude horloges (Foto AlexKerhead)
Verzameling oude horloges (Foto AlexKerhead)

Dinsdag was vooral de aankondiging van wat nog moest komen nieuws. Woensdag toonde het gros van de frontpagina's een foto van de Apple Watch, gevolgd door gemiddeld een halve pagina uitleg over wat het ding precies doet. Op de krantensites was Apple zo mogelijk nog prominenter aanwezig.

Veel aandacht dus voor een simpel product. Zoveel aandacht zelfs dat het voor het Belang van Limburg opportuun leek om duidelijk te vermelden dat wat u in de Belgische pers over Apple leest:

 ... wellicht niet dankzij de medewerking van Apple (zal) zijn, maar door onze eigen inspanningen, want voor de Amerikaanse technologiereus bestaat ons landje niet (meer). Of meer precies onze pers dan, de producten kopen mag u uiteraard nog wel ...

Verzekering

Er werd duidelijk niet op een eigen inspanning gekeken. Des te opmerkelijker is dat omdat de aangekondigde producten volgens marktonderzoekbureaus vooral features bevatten waar niemand echt op zit te wachten. Men verwijst dan vooral naar de Apple Watch die enkel in combinatie met een Apple Phone - een lock-in van ongeveer 1.000 euro - haar volledig potentieel prijsgeeft en ons verder vooral niet zo nieuwe features aanbiedt die vooral gericht zijn op fitness-monitoring en online betaling.

Dat verwacht wordt dat de Apple Watch hierdoor niet meteen een succes zal worden, mag volgens waarnemers de pret niet bederven. Ook de iPod en iTunes sloegen pas twee jaar na hun lancering daadwerkelijk aan en groeiden pas uit tot een hype nadat Apple erin was geslaagd een behoorlijke deal te maken met de belanghebbende muziekindustrie.

En daar zit het addertje onder het gras. Voor een gelijkaardig succes van de Apple Watch en de bijhorende Healthkit software kijkt men nu vooral in de richting van de verzekeringswereld en hoopt men een koppeling te maken met producten uit de gezondheidsindustrie.

Naamloos
De website van De Morgen had dinsdagavond wel heel veel artikel over Apple.

Schat

Een eerste mogelijkheid voor een dergelijke samenwerking kwam al in april ter sprake. Toen lanceerde Apple het idee om bepaalde verzekeringsmaatschappijen, in ruil voor toegang tot de data, de mogelijkheid te geven de producten te sponsoren. Deze maatschappijen zouden dan perfect op de hoogte zijn van uw polsslag, het aantal stappen dat u dagelijks neemt, het aantal calorieën dat u verbrandt en de evolutie van uw bloeddruk. Voldoende elementen, zeg maar om een perfect beeld te krijgen over uw levensstijl en het risico op bijhorende aandoeningen.

Die schat aan informatie is een opstapje naar nieuwe contracten en persoonlijke gezondheidsclausules. Hoe dit verder moet, is onduidelijk. Het doorspelen van je favoriete playlist blijft natuurlijk net iets anders dan het vrijgeven van je eigen gezondheidsinformatie.

Om aan eventuele bekommernissen in dat verband tegemoet te komen, nam Apple naar eigen zeggen ook al enkele voorzorgen. Zo worden de data van HealthKit - de iTunes App voor je fysiek - niet in de eigen iCloud opgeslagen. Die is namelijk, zo bleek onlangs nog na het lekken van enkele pikante selfies van beroemdheden, niet helemaal ongevoelig voor hackers. De strategie zou er eerder in bestaan om voor de dataopslag samen te werken met bijvoorbeeld de ziekenhuizen of specifieke software leveranciers. Momenteel loopt er een proefproject in die zin via het samenwerkingsproject tussen Apple, the Mayo Clinic en Epic Systems.

Het monitoren van uw gezondheid en de afhandeling van de hierdoor verworven data zal ongetwijfeld de inzet worden van een fel debat over privacy met aan de ene kant diegenen die stellen dat de technologie geweldige mogelijkheden biedt voor preventie en nazorg, en aan de andere kant diegenen die ons ervoor zullen waarschuwen dat zo de deur wordt opengezet naar toepassingen die het fundament van ons op solidariteit gebaseerd systeem van gezondheidszorg ondergraven.

Of die discussie in dezelfde mate - en met dezelfde eigen inspanningen - de frontpagina's van onze kranten en nieuwssites zal halen, moeten we nog afwachten.

LEES OOK
Peter Casteels / 29-11-2013

Crisis in de muziekindustrie? Zet die plaat af

Na de piek in 1999 ging het alleen maar slechter met de muziekindustrie. Jarenlang kromp de omzet, tot mensen op internet eindelijk bereid werden gevonden om te betalen voor…
Muziekindustrie
Bram Souffreau / 27-10-2009

Toekomst e-boek is begonnen

Boek.be opent een e-boekwinkel. Na ruim tien jaar experimenteren ligt een doorbraak voor het elektronisch boek in het verschiet. Het startschot werd gegeven door de Kindle van…
Amazon Kindle (foto: Andyi)