Daar is die dekselse horrorwinter weer

Tom Cochez
98772629_8a69ed71d8_z
(Screenshot webpagina Knack.be 13/11/2013)
(Screenshot webpagina Knack.be 13/11/2013)

Anderhalf jaar terug zette Gert Coone in het stukje 'Schotse truckchauffeur verwacht heetste zomer in tien jaar' op Apache.be al eens uitvoerig uiteen hoe verhalen over extreme weersituaties in kranten tot stand komen. In mei 2012 werd een hete zomer voorspeld door een op het eerste gezicht verrassend diverse groep buitenlandse weermannen. Dat was alleszins het beeld dat overbleef na lezing van een artikel daarover in Het Nieuwsblad. Bij nader inzien bleken de weermannen in het beste geval brave huisvaders die van hun vrouw voor de kerst een weerstationnetje uit de supermarkt hadden gekregen, in het slechtste geval waren het gewoon oplichters.

Deze keer gaat het over de winter en die spreekt blijkbaar nog meer tot de verbeelding. Niet alleen is 'Horrorwinter op komst' het meest gelezen artikel op de site van Knack, het tweede meest gelezen artikel op de site van het weekblad is: 'We krijgen de koudste winter in 100 jaar'.

Het beeld dat in het artikel wordt geschetst is dan ook behoorlijk dramatisch:

Er is een echte horrorwinter op komst. Het zal in december naar verwachting bijna alle dagen sneeuwen en in januari zijn temperaturen mogelijk tot min 25 graden celsius, zo voorspellen weerbureaus in de ons omringende landen.

Het klinkt als de aanzet van een feitelijk nieuwsstuk, maar dat is het geenszins. Dergelijke berichten zijn enkel bedoeld om 'clicks' te genereren en doen dat ook met succes. De journalisten zijn zich daar overigens voor de volle honderd procent van bewust. De site doet niet eens moeite om te verhullen dat het artikel gewoon een doorslag is van een artikel dat twee jaar geleden al verscheen met dezelfde titel en (letterlijk) dezelfde tekst. Bovenaan het artikel staat als publicatiedatum ook gewoon: 26/10/2011 om 18:31 - Bijgewerkt op 15/08/2013 om 18:34

(Screenshot webpagina Knack.be 13/11/2013)
(Screenshot webpagina Knack.be 13/11/2013)

Een stukje van de tekst in Google plakken levert een waslijst artikelen op die allemaal dateren uit 2011. Kort na de publicatie van de talloze artikels over de horrorwinter kwam er een advertentie van Unox, waarin werd verteld: "van de voorspelde horrorwinter is totaal nog geen sprake. Maar wel als je stamppot krijgt zonder worst."

Wellicht speelde Unox toen met een zogenaamde 'inhaker' gewoon in op de nieuwsberichten. De basis van het verhaal toen was het Duitse Bild dat reclame maakte voor de weersite Donnerwetter.de.

Update: blijkbaar zou de plaats bovenaan de top van de meest gelezen artikelen te maken hebben met een Nederlandse site die het oude stuk van Knack heeft opgepikt een een link naar het originele stuk heeft gelegd waarna al die lezers van de Nederlandse site vervolgens naar Knack zijn gegaan. Anders gezegd: het stuk zou niet opnieuw gepubliceerd zijn. Dat de datum met update anders aangeeft, zou dan weer onbedoeld zijn en te maken hebben met een soort server update.

LEES OOK
Jan Walraven / 09-04-2015

Publieke opinie gemaakt en gekraakt: trollen op het net

Het overlijden van Steve Stevaert leerde ons hoe de reguliere media steeds nadrukkelijker leunen op sociale media om een beeld te schetsen van "de publieke opinie". Die laatste…
9634360336_46eaa039c7_z
Peter Casteels / 18-02-2015

'Goede journalistiek verkoopt niet'

Als onafhankelijk media in de toekomst een rol willen blijven spelen, zullen ze die op internet moeten zoeken. Daar zitten de jongeren en is het productieproces veel goedkoper…
150216 MvdM_Herentals 02
Tom Cochez / 09-12-2009

'Onze media spelen met hun geloofwaardigheid'

'In feite zou het Fonds Pascal Decroos overbodig moeten zijn. Ons bestaan op zich impliceert al kritiek op de gang van zaken in de media.' Dat zegt Ides Debruyne, directeur van…
Ides Debruyne