Zaken zijn zaken: N-VA en PS vinden elkaar op Antwerpse vastgoedmarkt (2)

3

Joeri Dillen, de nieuwe kabinetschef van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever, werkte tot voor kort voor de vastgoedgroep van vader en zoon Schaling en hun stille partner Erik Van der Paal. Deze bouwpromotoren hebben grootste plannen in Antwerpen, en met de benoeming van Dillen krijgen ze hiervoor aan de top van het nieuwe stadsbestuur een politiek steunpunt van jewelste.

De oude Renault garage aan de Tunnelplaats (Beeld: Google Street View)

Bouwpromotoren hebben lokale politici nodig, al was het maar om de nodige bouwvergunningen en andere administratieve verplichtingen in orde te krijgen. Paul en Marc Schaling, eigenaars van een vastgoedgroep in Antwerpen, vormen op die regel geen uitzondering. Gisteren beschreef Apache hoe de Schalings samenwerken met Erik Van der Paal, zoon van een belangrijke fondsenwerver van de N-VA en andere Vlaams-nationalistische partijen, en hoe ze voormalig SP.A- topminister Luc Van den Bossche voor hun karretje hebben gespannen.

Mathot

Politiek pikant is de samenwerking tussen de groep Schaling-Van der Paal en het Luikse pensioenfonds Ogeo Fund, dat achter de schermen optreedt als financier voor de vastgoedprojecten van de Schaling-groep in Antwerpen. Ogeo Fund, het vijfde grootste pensioenfonds van België, wordt immers gedomineerd door de Parti Socialiste. Alain Mathot, de PS-burgemeester van Seraing en zoon van de beruchte Guy Mathot, zetelt namens de gemeente en het OCMW van Seraing in de algemene vergadering van aandeelhouders van Ogeo Fund. Zoals bekend verdenkt het gerecht Alain Mathot van corruptie en witwaspraktijken in het kader van een onderzoek naar de bouw van een afvalverwerkingscentrale in Herstal.

Over deze opvallende combinatie wil Dillen geen commentaar geven. De kabinetschef van burgemeester De Wever, die in oktober vorig jaar toen hij door de N-VA werd ingeschakeld bij de formatiegesprekken, ontslag nam uit zijn functies bij de Schaling-groep, bevestigt noch ontkent de samenwerking met Ogeo Fund. “Ik heb geen politieke achtergrond”, zegt hij. “Toen ik voor schepen Van Campenhout werkte had ik zelfs geen partijkaart van Open VLD. Mijn taak bij de bouwpromotor was enkel het inschatten of bepaalde projecten realistisch en uitvoerbaar waren. Over de financiering ervan kan ik enkel zeggen dat pensioenfondsen op zoek zijn naar veilige investeringen op lange termijn.”

Politiek pikant is de samenwerking tussen de groep Schaling-Van der Paal en het Luikse pensioenfonds Ogeo Fund, gedomineerd door de Parti Socialiste

“Vastgoedontwikkeling heb ik altijd al gedaan, al heb ik er niets mee”, vertelde Marc Schaling eind 2010 aan Het Financieel Dagblad. “We doen nu veel in België. Woningen. Zoals een groot project met het Luiks pensioenfonds.” Schaling junior deed zijn ontboezemingen op een door hemzelf georganiseerde miljonairsbeurs in Amsterdam. De reporter noteerde terloops “dat het voltallige bestuur van het pensioenfonds van de stad Luik acte de présence gaf aan de bar”.

Renault

Ogeo Fund begon als pensioenfonds voor de werknemers van de Association Liégeoise d’Electricité (ALE), een intercommunale die behoorde tot het financieel-economisch imperium dat in de jaren tachtig werd opgebouwd door de vermoorde Luikse PS-peetvader André Cools. Na fusies met andere pensioenfondsen werd het Fonds de pensions et de secours du personnel de l’Association Liégeoise d’Electricité omgedoopt tot Tecteo Fund en daarna tot Ogeo Fund. De raad van bestuur van het pensioenfonds wordt gedomineerd door PS’ers. Voorzitter van Ogeo Fund is André Gilles (PS-voorzitter van de Luikse provincieraad) en gedelegeerd bestuurder is Stéphane Moreau (PS-burgemeester van Ans). Marc Beyens en Emmanuel Lejeune, beiden directeur en lid van het financieel comité van Ogeo Fund (dat advies geeft over de beleggingen van het pensioenfonds), zetelen via hun managementvennootschappen in de raad van bestuur van Société d’Investissement Foncière (SIF), de Antwerpse sleutelholding van vader en zoon Schaling. Hetzelfde geldt voor Michel Stultiens, gemeentesecretaris van Seraing en vertrouweling van burgemeester Alain Mathot.

Joeri Dillen (over de ontwikkeling van de Tunnelplaats): “De bouwgroep bekijkt de zaak en er zijn voorbereidende gesprekken geweest”

De groep Schaling-Van der Paal heeft zijn oog laten vallen op de voormalige Renault-garage aan de Tunnelplaats. Hun SIF-holding beschikt alvast over een dochterbedrijf met dezelfde naam. “Ze bekijken de zaak en er zijn voorbereidende gesprekken geweest”, bevestigt Dillen. De bedoeling is dat er een gemengd project zou worden gerealiseerd, van kantoren, woningen en winkels.” Maar rond het dossier hangt nog veel mist en zoals gebruikelijk in de vastgoedsector is het mogelijk dat er met tussenpersonen wordt gewerkt.

“Ik heb de Renault-garage drie maand geleden gekocht”, verklaart Maurice De Velder van Think Media openhartig aan Apache. “En het is de bedoeling dat ik die site zélf ga ontwikkelen. De procedure met Renault-Frankrijk loopt al meer dan een jaar. Er was een aanbesteding, er waren een tiental kandidaat-kopers en wij hadden het hoogste bod.” Van een eventuele samenwerking met andere bouwpromotoren weet De Velder niets: “Met de nv Tunnelplaats heb ik niets te maken. Van Ogeo Fund heb ik nog nooit gehoord, Schaling en Joeri Dillen ken ik niet.” Wat De Velder van plan is met deze interessante maar moeilijke locatie, gelegen tussen de inrit van de oude Waaslandtunnel en het AMCA-complex, is nog onduidelijk. “Ik moet nog een bouwvergunning krijgen en ik ben nog in onderhandeling met eventuele eindgebruikers”, zegt de zakenman.

Maurice De Velder: “Het is de bedoeling dat ik die Renault site zélf ga ontwikkelen. Met de nv Tunnelplaats heb ik niets te maken. Van Ogeo Fund heb ik nooit gehoord, Schaling en Joeri Dillen ken ik niet.

Project Westkaai

Wel duidelijk daarentegen zijn de plannen voor het grootschalige project Westkaai, op het nabijgelegen Eilandje. Project2 van projectontwikkelaar Alon Amar verwierf daar tien jaar geleden drie loten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen: het Kattendijkdok, de Montevideo-magazijnen en de Shop, het vroegere aanwervingslokaal van de scheepsherstellers. Het was de bedoeling dat er tegen 2013 zes woontorens van elk 55 meter hoog zouden verrijzen aan de westzijde van het Kattendijkdok. De eerste twee torens staan er intussen, maar daarna viel het project stil bij gebrek aan geld. De oorspronkelijke financier, de omstreden Amerikaanse miljardair Marc Rich, haakte al snel af. En de Vlaamse bank KBC die in de bres sprong, kwam door de bankencrisis zelf in de problemen.

In de zomer van vorig jaar nam het project echter een nieuwe start. “De investeringsmaatschappij Land Invest Group pompt vers geld in de woontorens”, zo werd aangekondigd in de kranten, en start met de bouw van de vier resterende woontorens. “Twee daarvan zijn al volledig verkocht aan de vastgoeddivisie van het Gentse bedrijf Optima.”

Luc Van den Bossche is voorzitter van de raad van bestuur van Optima Bank en voorzitter van de holding van vader en zoon Schaling. Als bestuurder zit hij tegelijk aan de kant van de koper en van de verkoper

Toevallig is de voorzitter van de raad van bestuur van financieel dienstverlener Optima Bank voormalig SP.A-politicus Luc Van den Bossche, die tegelijk voorzitter is van Société d’Investissement Foncière (SIF), de holding van vader en zoon Schaling. Als bestuurder zit hij dus tegelijk aan de kant van de koper en van de verkoper, zodat het gevaar van tegenstrijdig belang om de hoek loert. Of ook Ogeo Fund betrokken is bij de financiering van Westkaai, kan Dillen niet bevestigen of ontkennen. “Dat valt onder mijn geheimhoudingsclausule.”

Wat is er echt gebeurd? Land Invest Group, een dochter van SIF, had ondertussen de nv Kattendijkdok (het oorspronkelijke vehikel van Project2 en KBC) overgenomen. Het hoera-bericht werd in augustus vorig jaar wereldkundig gemaakt door Joeri Dillen, op dat moment nog operationeel directeur van de Schaling-bedrijven. “Het financiële risico is voorbij”, verklaarde Dillen. “De ontwikkeling van de Westkaai en van het hele Eilandje heeft op zich laten wachten, maar nu zijn we wel degelijk goed op gang.” Benieuwd of het nieuwe stadsbestuur problemen zal maken over de stedenbouwkundige en andere administratieve rompslomp voor de Westkaai-torens.

Auteur: Georges Timmerman

Werkte vijftien jaar als freelancer voor onder meer Knack, Trends, VRT-radio, Belgian Business Magazine en Markant. Van 1992 tot 2009 redacteur bij De Morgen. Verzorgde de economische, politieke en algemene berichtgeving. Gespecialiseerd in onderzoeksjournalistiek, fraude- en corruptiezaken, georganiseerde misdaad en inlichtingendiensten. Was bij De Morgen voorzitter van de redactieraad en leidde de personeelsdelegatie tijdens het collectief ontslag 2009.

Word lid

Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu nog aan 6,66 euro per maand.


Ja, ik word lid