Apache geeft aandeelhouders stand van zaken

Bram Souffreau
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)

"Hoe leert een nieuwe lezer Apache kennen als de interessantse berichten enkel voor abonnees beschikbaar zijn?" Met die vraag werd de discussie over de betaalmuur geopend. Iedereen beseft dat degelijke journalistiek geld kost en lezers dus op een of andere manier een duit in het zakje moeten doen. Maar het abonnementensysteem verhindert dat nieuwkomers de waarde van een abonnement op Apache kunnen inschatten. Deze bezorgdheid wordt overigens gedeeld door de kernredactie. Verschillende oplossingen werden gesuggereerd, zoals het gratis ter beschikking stellen van delen van het archief, het samenstellen van een gratis staalkaart met enkele topartikels of het invoeren van een gratis kennismakingsabonnement.

Een andere prioriteit voor Apache is het verder bekend maken van de naam. Apache richt zich op de meerwaardezoeker; de Canvas-kijker, zeg maar. Een beperkte doelgroep van een paar honderdduizend Vlamingen. Maar nog niet iedereen kent Apache of surft regelmatig naar de website. Totnogtoe werd amper aandacht besteed aan marketing, maar in het najaar wil de redactie daar verandering in brengen. Apache is daarom op zoek naar sympathisanten die de handen uit de mouwen willen steken.

Breder spectrum

Ook het inhoudelijke luik kwam aan bod. De discussie of Apache ook een algemeen nieuwsoverzicht moet brengen, flakkerde opnieuw op. Maar de kernredactie wil zich vooral toeleggen op onderzoeksjournalistiek en nieuwsonderwerpen waar andere media geen oog voor hebben. De opmerking dat het aantal onderwerpen beperkt is, werd wel genoteerd. Een breder spectrum - zonder aan kwaliteit in te boeten - maakt Apache immers bij andere doelgroepen bekend. Zo wil de redactie graag vaker over bijvoorbeeld onderwijs schrijven, maar dit onderwerp komt momenteel nauwelijks aan bod omdat Apache er de journalistieke krachten (nog) niet voor heeft.

De inkijk in de cijfers en de bijhorende transparantie werd door de (potentiële) aandeelhouders geapprecieerd. Apache springt voorzichtig met de beschikbare middelen om en blijft op zoek gaan naar aandeelhouders. Momenteel telt de coöperatieve vennootschap 64 aandeelhouders die samen 229 aandelen hebben. Hun inbreng zorgt ervoor dat Apache kan doen waar het goed in is. Een aantal medewerkers wordt voor hun inzet (deels) vergoed, maar de steun van de vrijwilligers blijft onontbeerlijk. Apache kan rekenen op - en is steeds op zoek naar - vrijwillige developers, cartoonisten, journalisten, eindredacteurs en designers. De subsidie voor het Mediakritiek-project kreeg ook de nodige verduidelijking.

U vindt hieronder de presentatie. In de reacties mag u steeds uw opmerkingen, suggesties of vragen meegeven.

LEES OOK
Redactie Apache / 14-10-2020

Apache blaast 11 kaarsjes uit

In 2009 publiceerden we met jongensachtig enthousiasme onze eerste post op de blog 'De Werktitel'. Met uitgebreide ambitie en veel liefde voor het journalistieke métier.
Apache 11 jaar
Bram Souffreau / 01-01-2011

Terugblik op Apache in 2010

Met de laatste dag van het jaar blikken we terug op het eerste kalenderjaar van Apache. U krijgt een inkijk in onze doelstellingen, in onze ambities en in de statistieken. We…
Stickers van Apache
Georges Timmerman / 15-06-2010

Vechten tegen onverschilligheid voor de waarheid

De journalistieke website Apache bestaat vanaf vandaag langer dan voorganger De Werktitel. Op 14 oktober vorig jaar ging De Werktitel online. Vier maanden later volgde de…
apache